tisdag 14 juni 2011

Coola saker Signe har lärt sig nyligen:

1) "Min tur!" Det kan man säga när man vill ha något eller göra något som någon annan håller på med. Det är ju lite irriterande att andra också kan säga det, men låt gå då. Ibland slinker det till och med in ett "din tur", men det är mer ovanligt...

2) Leka själv! Många minuter i sträck. Det är helt nytt för vår lilla snutta. Fatta det, alla ni som har barn som kan hänga runt och sysselsätta sig själva någon minut i taget, utan att gnälla eller gråta. Det har Signe inte kunnat förrän nu! Desto större är glädjen. Häromdagen kunde AB dammsuga och jag laga mat, medan Signe helt förnöjt satt och lekte med dammsugarslangen och nåt annat, alldeles på egen hand. I samma rum, givetvis, fortfarande gärna på samma kvadratmeter, men utan ständig mamma-input. Coolt coolt!

3) Leka rollekar! Det började redan för nån månad sen, att hon började natta gosedjur på kuddar och lägga filtar på dem, men nu leker hon fullt ut; Duplodockorna (eller -gubbarna? Dockor eller gubbar?) rider, kör bil och åker och badar. De sitter och äter och går och lägger sig. Nallarna och vovvarna gör också en massa saker, och i förrgår höll hon upp sin vovve mot bilfönstret och skulle visa henom träden. Väldigt coolt, tycker jag, både för att det var en härmning av att jag visade henne träden genom bilfönstret dan innan, och för själva upplyftandet; att hon fattade att vovven inte kunde se träden om hon inte lyfte henom. Att vovven inte ser allt hon ser. Den första spirande mentaliseringen, den första idén om att alla inte tänker som hon och vet allt hon vet. Coolt coolt! (Vilket inte hindrade henne från att bita mig aphårt i handen imorse, gapskratta och envist vägra vare sig blåsa på min hand eller tycka ett dugg synd om mig. Fast jag visade bitmärken och var ledsen. Ingen empati just då - bara maktlysten förtjusning. Jaja. Mammor läker.)

Sötaste bästflickan!

Inga kommentarer: