måndag 22 augusti 2011

Bajsprat!

"Signe bajsar nu!" deklarerade hon imorse, nån gång efter vällingen framför teven. "Vad bra!" ropade jag och lyfte upp och sprang iväg med henne. "För om man bajsar, då kan man bajsa på pottan!" Och så av med byxor och bort med bajsig blöja och på pottan och så, helt fantastiskt, så bajsade hon på pottan. För första gången på ett år, eller så.

Och jag fattar att det inte är något jag kan skriva om på Facebook. Eller få större delen av mina vänner intresserade av. Så då är det ju skönt att ha en alldeles egen barn-blogg, där jag kan få skriva om hur fantastiskt glad jag blev av att min dotter fattat att hon kan bajsa någon annanstans än i blöjan. För här hemma är det stort!

Vi körde EC rätt konsekvent första halvåret, då bajsade och kissade hon oftare i vasken eller i en bunke än i blöjan. Sen vid en 7-8 månader ville hon inte längre, så då slutade vi. Sen tog vi upp det igen nånstans vid 12 månader, och då var hon på med kissandet, men inte bajsandet, och så har det varit sen dess. Sen hade vi, eller jag, en vag förhoppning om att hon skulle bli blöjfri under sommaren, men så blev det inte alls, vi har gjort helt andra saker i sommaren än letat toaletter.

Men nu... Tre nätter i rad har hon vaknat med torr blöja. Hon kissar mycket mer på pottan än förut, när hon kissar, och ofta inte i blöjan emellan. Och nu bajsade hon en gång också. Det är inte riktigt riktigt dags än, tror jag - men det är på väg. Om vi hade ork och tid skulle vi förmodligen kunna ta bort blöjorna om inte idag så ganska snart. Nu har vi inte riktigt det just nu, vi bor fortfarande inte hemma och vardagen är lite strulig. Så det får vänta.

Men vi fortsätter uppmuntra och potta vid tillfälle och prata om det med henne, och det börjar ju helt klart lossna. Och idag, över det, är jag stolt och glad.

(Sen verkar hon på väg att bli sjuk och vaknade åttifjorton gånger inatt och jag känner mig som en urvriden disktrasa idag, men det är en annan sak. Det går över!)

Inga kommentarer: