tisdag 24 januari 2012

Skoltrött

Jag har stressat lite för mycket sista veckorna. Jag vet ju det, jag har till och med varit akut medveten om det. Men eftersom det inte gått att undvika, eftersom jag inte fått den återhämtning jag behövt, så hjälper det inte hur medveten jag är om det. Jag måste betala priset ändå.

Och priset just nu är, förutom förkylning och munsår, att jag helt tappat skollusten. Just idag får jag ångest när jag tänker på att gå i skolan imorgon.

Och då kan jag ju antingen tänka att jaja, så är det ibland, det är inte kul jämt, och rycka upp mig och tvinga mig att gå dit ändå.

Eller så kan jag tänka att ojdå, det här är ju liten en varningssignal. Jag brukar gilla skolan. Jag brukar bli glad av den. Att jag nu bara känner trötthet och lesshet och neeeej över något som jag annars brukar gilla är förmodligen ett tecken på att jag är trött och stressad och inte riktigt orkar med krav just nu. Och i så fall, att jag kanske borde ta det lugnare och göra några roliga saker istället, och inte tvinga mig om det känns fel.

Svårt det där.

Det blir nog nån slags mellanting. Jag gör så lite jag kan utan att köra på kursen, och så försöker jag hitta något roligt i min vardag och skoj saker att se fram emot. Och accepterar att det blir så här när jag inte kan vila och återhämta mig när jag behöver, särskilt på vintern. Det är en stor risk då att jag tappar lust och fart och ork. Det är så jag funkar, och tja, jag får gilla mig själv ändå.

När jag var yngre trodde jag att jag var stresstålig. Det har gått över numera.

Inga kommentarer: