onsdag 2 april 2008

Skottland!

Efter tre dagar i Edinburgh reste vi med tag till skotska hoglanderna och den lilla staden Pitlochry. AB jobbar, sjalva anledningen till resan, och jag har dagarna for mig sjalv. Det ar lite laskigt att vara ensam i en frammande stad och ett frammande land, men det uppvags av att det ar en sa harlig stad, och ett sa harligt land.

Det enda jag ar ledsen over nar jag ar har ar att jag inte bor har.

Nar jag besokte Aberdeen for ett par ar sedan hade jag samma kansla av att komma hem, av att bli foralskad. Jag antog nastan att den kanslan inte skulle aterkomma, att jag istallet skulle bli besviken av mina hoga forvantningar. Men det ar likadant nu. Det har maste vara en av de underbaraste platserna pa jorden.

Pitlochry ar en liten gra stad, eller by, med stenhus och manga kyrkor langs en liten flod, Tummel. Den ligger mellan hoga kullar, eller laga berg, tackta av hed eller skog. Ett av bergen har lite sno pa toppen. Alla pratar den fantastiska vackra skotska dialekten, och nar vi ar ute och gar pa kvallarna sjunger koltrastar och rodhakar, och alla vi traffar halsar med ett "Hey there" som later som "Hej!".


Jag saknar att inte kunna laga mat, eller ens handla den, eftersom den enda matvaruaffar jag lyckats hitta ar en spritbutik med nagra ledsna bananer och en massa kakor. Men annars ar allting bara bra.

Inga kommentarer: