lördag 10 juli 2010

Sjuk, tänder och smultron

Semester i svärföräldrarnas sommarstuga. Vi har en egen liten sjöbod nere vid havet, och två nätter i rad har mormor tagit Signe på natten uppe i storstugan. Tyvärr är jag sjuk, så det är inte så vilsamt som det kunde ha varit. Men å andra sidan är det ett lysande ställe att vara sjuk på. Helpension med barnvakt och fantastisk utsikt. Inatt måste nog mormor sova, dock, men jag är fortfarande befriad av mitt onda virus, så AB tar natt-tjänsten. Kommer Signe någonsin sova på nätterna? Nånsin?

De två nya tänderna i överkäken har spökat i nån vecka nu och gör inte saken bättre. Nu är de helt framme, men vi anar två överkäks-kompisar till på ingång. Hå hå ja ja.

Nya tänder betydde visst också nytt amningsgrepp, för jag har fått blåsor igen. Man kan ju tycka att efter tio månaders lyckad amning borde vi kunna det här, men tänder i överkäken ställde visst till det. Vi ska jobba på det. Hursomhelst verkar det återigen som om Signe avvänjer sig alldeles själv. Eller ja, det bidrar säkert massor att hon sovit med mormor två nätter nu, och två nätter förra veckan, men det märks i alla fall på mina bröst att hon ammar mindre nu.

Jag är lite kluven. Jag gillar att amma. Men slutar hon så slutar hon, och det är okej det med. Då kan jag ha snygga behåar igen, och slipper visa brösten för främlingar. Vem vet, jag kanske till och med återutvecklar någon form av kroppslig integritet. Den försvann annars vid förlossningen och har inte återkommit sen dess.

Signe har också ätit sitt första egenplockade smultron, åkt båt för första gången, och lärt sig att ta sig ner för kanter med rumpan först, istället för huvudstupa. Mycket mycket bra grejer!

Inga kommentarer: