onsdag 23 januari 2008

Genusvetenskap

Jag har varit tvungen att ta en paus i läsandet av det program jag går på, eftersom jag har bytt studieort och inte fick plats på den termin jag vill läsa. Så nu har jag istället börjat läsa genusvetenskap B, en fortsättning på den kurs i Feministisk teori A som jag läste hösten 2001 - en evighet sedan.

Sen dess har Centrum för Kvinnoforskning blivit tre gånger så stort och bytt skepnad till Centrum för Genusvetenskap, och idag firade de fem-årsjubileum med ett symposium i universitetshuset. Jag var med och lyssnade nån timme på slutet, och det var roligt och intressant. På något sätt känns det som att komma hem. Hösten har varit rätt trist, pluggmässigt, eftersom jag har läst lite olika kurser som jag inte fick tillgodoräkna mig när jag bytte studieort. Att jag inte fick tillgodoräkna mig dem betyder dock inte att jag inte hade läst det mesta i dem, så det har varit sorgligt outmanande och rätt tråkigt. Genusvetenskap är mycket roligare!

Vi har en hemtenta till på fredag om Foucaults makt-motmaktteori, och jag tänker skriva om diskursen kring homosexuella och äktenskap. Jag ser fram emot det.

2 kommentarer:

Trollets mamma sa...

Har inte ett skrutt med dina studier att göra, men måste tipsa dig om denna lilla seriestrip.
http://nonicoclolasos.wordpress.com/2007/12/04/bra-att-inte-bry-sig/

Gillade den!

Trollets mamma sa...

en länk till:
http://livmedtroll.blogspot.com/