torsdag 26 mars 2009

Knytt!!!

Knyttet mår bra! Hurra hurra hurra! Ultraljudet tog mycket längre tid än vad jag hade trott, och sköterskan gick igenom hela lilla knyttet med yttersta noggrannhet. Vi har nu sett inte bara lårbenslängd och hjärtslag, utan fyra hjärtkamrar, blodkärl på sidorna av urinblåsan, körtlar inuti ventriklarna i hjärnan, lillhjärnan och hela ryggraden, uppifrån och ner.

Lilla knyttet hade för dagen valt att köra ner huvudet så långt det gick mot min urinblåsa, med ryggraden utåt mot min navel. Så inga fina foton på knyttet - uppenbarligen lika rädd för kameror som mamma. Vi fick med oss tre bilder hem, och förmodligen hamnar de här så smångingom, men de behöver noggrann beskrivning för att man ska se något annat än myrornas krig.

Inte heller ville lilla knyttet berätta sitt kön. Jag frågade faktiskt om det gick att se, obotligt nyfiken som jag är, och sköterskan tittade länge länge från olika vinklar. Men nepp, knyttet knep ihop benen och det gick inte att säga någonting om saken. Och ärligt talat ångrade jag mig så fort jag hade frågat, och är nu ganska lättad att knyttet löste frågan "veta/inte veta" åt oss på ett så händigt sätt.

Vi får se om knytt tänker avslöja könstillhörighet nån gång i augusti, eller om det kommer att fortsätta vara en hemlighet. Hursomhelst så kommer inte påverka vare sig inköp eller möblering här hemma, och förmodligen inte namnval heller, så det kan få vara hemligt så länge knyttet vill. :-)

3 kommentarer:

Sara Johansson sa...

Underbart! Jag längtar så jag håller på att spricka tills vi ska på ulraljudet i vecka 13 (det sk KUB-testet). Men det är ju med skräckblandad förtjusning. Jag hoppas bara att allt ser ok ut. Har lovat mig att pusta ut ganska mycket i så fall. Kan inte gå och oroa sig för missfall hela graviditeten.

Ser fram emot att se de svårtolkade ulraljudsbilderna, med förklarande text till :-)

Kram till er, både AB och C (och till liten därinne, kanske en D?)

Trollets mamma sa...

Begåvat knytt som inser att man inte ska berätta allt för sina mammor i onödan!

Jag är omåttligt nyfiken på VEM det är ni väntar på, vad är inte alls lika intressant...

Anonym sa...

tips: ul-bilderna är ljuskänsliga och ömtåliga. Så fota av dem, men utan blixt! och scanna inte dem, scannerlampan är tokdum mot dem...