tisdag 12 februari 2008

Vikt och motion

På ett annat tema så hade jag gått upp i måndags, till min oerhörda frustration. Efter att ha tränat fyra gånger, ätit nyttigt hela veckan, och ätit i alla fall kontrollerat under helgen, så hade jag förväntat mig att tappa en del. Istället hade jag ökat sju hekto.

*mutter* *mutter* *mutter*

Men jag lät mig inte nedslås, utan tänkte "Jag ser ju smalare ut... Hmmm..." och gick och mätte midjemåttet. Det har minskat fyra centimeter på tre veckor, vilket stämmer mycket bättre med min egen uppfattning om vad som hänt.

Så sen läste jag på. Hård styrketräning leder förutom till ökad förbränning också till ökad mängd röda blodkroppar och ökad mängd lagrad glukos, vilket i sin tur innebär högre vikt. Och träningsvärk, vilket jag haft helt otroligt mycket av sen ett vansinnigt box-pass i fredags, innebär att kroppen samlar vatten runt de brustna musklerna, ungefär som om varje liten muskelfiber var lite lite svullen. Vilket också innebär högre vikt.

Så jag gör rätt. Jag har bara chockat min kropp lite. Det verkade konstigt att jag plötsligt skulle ökat ett kg i muskelmassa, då tror jag att jag skulle ha varit något av en body-building-sensation, men de andra förklaringarna tror jag på.

Mängden glukos och blodkroppar kommer säkert ligga kvar där de är, och träningsvärk planerar jag att få igen, men jag tror att om inte allt för länge kommer det att vända, och den ökade förbränningen kommer ta ut sin rätt. Då går jag nog ner, så småningom. Under tiden har jag kul och blir vältränad, och det är inte så dåligt det heller.

Inga kommentarer: