onsdag 16 december 2009

Nattliga bekymmer

Plötsligt har natten fått nya problem. Från att sova ganska nöjd ensam och fortsätta sova när vi lägger ner henne, har nu Signe blivit lättväckt och missnöjd. Det funkar inte att bara lägga ner henne i sängen eller babybayen längre, särskilt inte på natten, hon vaknar till och gnölar och är missnöjd. Och rör sig, massor.

Problemet med det är att när hon gnölat klart och lagt sig tillrätta och somnat om, så ligger hon numera som regel platt på magen. Om vi lyfter upp henne och lägger henne på rygg, gör hon om hela processen tills hon återigen sover gott - platt på mage. Framåt tredje, fjärde försöket öppnar hon sina vackra, gråblå ögon och är klarvaken igen.

Kul.

Hon har dessutom gjort likadant efter amningen på natten, så vad som förut var rätt lätt och smidigt har med ens blivit jädrigt jobbigt och besvärligt.

Det som har verkat funka är att jag tar henne efter amningen och lägger henne hos mig, tätt intill vid min sida. Då rullar hon inte längre än till sidan, för sen ligger jag i vägen, och efter att ha sparkat på mig ett tag med sina vassa tånaglar har hon somnat på sidan och sovit gott. Det är en rätt ok lösning, bortsett från att jag sover lite dåligt med henne så tätt inpå mig. Men vad sjutton, jag sover i alla fall, och det gör hon också, och det får väl räcka så. Tror jag ska börja göra så permanent. Och så har satt upp en liten "blöjbytesstation" vid babybayen, så att jag ska ha en chans att potta henne och byta blöja utan att behöva gå upp.

Klar nackdel med bebis som inte vill kissa i blöjan när hon är vaken, och som ammar hela natten - de senaste nätterna har hon inte kunnat somna om ifall hon inte får kissa först. Så istället för att helt enkelt lyfta upp halvsovande unge, amma, lägga ner sovande unge, varannan timme, så har det blivit lyfta upp arg unge, inte kunna amma arg unge, gå ut i vardagsrummet, ta av blöja, potta arg unge, sätta på ny blöja, amma sittandes i kall fåtölj nu ganska glad unge, gå tillbaka med sovande unge, lägga ner sovande unge, som sedan då gnölar, gnökar och far runt tills hon ligger på mage... Inte jätteroligt.

Ny plan således - byta blöja och potta inne vid sängen, förmodligen varje gång hon vill amma, eller åtminstone nån gång per natt. Strunta i babybayen, och ha henne intill mig och dela täcke med henne. Jag sover som om jag låg på en smal klipphylla utan säkerhetsrep, men folk gör ju sånt också, så det går nog bra. Bättre än att inte sova alls... Och när hon väl slutat sparkas är hon rätt mysig - vi sov ju så med henne de första två månaderna, så det är egentligen inget konstigt.

Jag funderar också på att skippa pyjamasen på henne. Ska prova i alla fall en natt att låta henne sova i bara blöjan. Vi brukar få det väldigt varmt inne i vårt lilla sovrum framåt slutet av natten, och ska hon dela mitt täcke behöver hon kanske inte så mycket mer. De filtar vi brukar ha till henne sparkar hon av sig när hon gnökar runt i alla fall. Eller ja, helt naken blir hon inte, vi har en obligatorisk beige fleecefilt som hon har runt sig hela kvällarna och större delen av natten, det är hennes nattningsfilt och den ska hon förstås ha. Men jag funderar på att testa utan pyjamas.

Får se om det blir bättre framöver. Förr eller senare kommer hon i alla fall sova hela nätter i sin egen säng. Nån gång innan skolåldern, förmodligen...

3 kommentarer:

Trollets mamma sa...

Blöjbytesstation vid sängen räddade mitt förstånd när Trollet var liten. Mitt tips är att se till att man kan göra nästan allt i halvsovande tillstånd, varje "upp ur sängen" ska undvikas i möjligaste mån.
Och pyjamas är komplett onödigt.

C sa...

Tack! För mig är det just känslan av att "åh nej, jag måste stiga upp" som gör mig förtvivlad. Det mesta är okej så länge jag får stanna i sängen... :-)

Unknown sa...

kanske sockor mot vassa tånaglar?