måndag 28 december 2009

Kluven

Potatis och kyckling stod på menyn idag - potatisen var hal och hade fel form, så den kom knappt in i munnen. Sen stoppade Signe in en hel potatisbit och satt och funderade på saken en stund innan hon puttade ut den igen. Fel form, som sagt. Min tillit till att "nej hon sätter inte i halsen om hon får sitta upprätt och bara stoppa in sånt hon kan manipulera på egen hand" blev visserligen bekräftad, men min spontana önskan var ändå att rycka upp henne ur stolen och skaka henne i fötterna... Fel form, som sagt. Kycklingen var en höjdare, den åkte in och ut ur munnen frenetiskt, tills lillan blev frustrerad och fick amma istället. Hungrig lillan! Jag ska komma ihåg att amma innan vi erbjuder mat, så hon inte behöver vara hungrig. Det är inte meningen att hon ledset ska sitta och försöka bli mätt på de kycklingsmulor som eventuellt hamnar bakom hennes läppar.

Men som vanligt ligger lillan före oss. När vi började med EC och hon efter en månad tydligt visade att nu ville hon inte kissa i blöja längre, så tog det oss fullständigt på sängen. Och det här med att lägga lite mat framför henne för att se vad hon gjorde med det har nu lett till att hon ivrigt viftar och visar att hon också vill ha när vi sätter oss ner och äter. Sen jobbar hon stenhårt för att få in det goda i munnen, greppa det och smaka på det och slicka på det. Jag trodde att det skulle gå mycket mycket trögare, men tja, hon ligger före oss, som sagt.

En del av mig är fortfarande kluven. Det känns som om vi fuskar, som om vi gör något busigt och förbjudet, när vi inte väntar ett par månader till. Men hon vill ju! Nu vill jag inte neka henne ett nöje hon har upptäckt. Det känns dumt att lyssna mer på borden än på barnet, så jag tror vi fortsätter.

Men nu sitter vi och försöker hitta vettig information om vilka matvaror som är farliga och inte, och det är inte helt lätt. Allt bygger på att man ska mosa maten och stoppa i ungen med sked - inte i de mängder Signe får i sig, dvs nästan ingenting. Jag skulle inte mixa vare sig kyckling, bröd eller citrusfrukter till henne och försöka mata henne, i alla fall definitivt inte som första föda när hon är fyra månader. Men det är en annan sak, känns det som - det är skillnad på att bli skedmatad av mamma, och att hon sitter och ägnar tre minuter åt att få tag på en kycklingbit i näven, för att sen stoppa in näven i munnen med fingrarna först, och eventuellt känna lukten av kycklingen som sticker ut på andra sidan...

Salt är farligt i större mängder (eller några som helst mängder, verkar det som). Spenat har för mycket nitrat. Hela nötter kan hon kvävas av, och honung kan innehålla en farlig bakterie. För mycket gluten för snabbt är inte bra, det ska introduceras långsamt parallellt med amning. Rått kött och råa skaldjur går så klart bort, av samma skäl som vi inte äter det. Med mögelost finns risk för listeria, och råa ägg kan också ge matförgiftning. Men det var det hela. Mer vet jag inte.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold är också nitritrikt och bör undvikas som spenat.
Jag har för mig att det var något med jordgubbar också, men minns inte vad för ämne det handlade om, eller om det bara var vår tös som fick röda utslag på rumpan av jordgubbar och druvor...

Annars är det väl bara att flyta på nyfikenhetsvågen och låta dem prova. Dock har de ju lättare att få i halsen än vad man tror, så var uppmärksam. ( De är ju vana med flytande föda i liggande ställning...)

"Go Signe, Go signe!"

Nickan sa...

Rödbetor vad det enda jag med tänkte säga.
Ge henne ett majskex...hon kommer älska att sitta och suga på det. :)

Anonym sa...

eller majskrokar!!
De är helt enkelt suveräna! kliar störtskönt på tandköttet... och är enklare än hela kex att hålla om.

Miss F sa...

Jag kör palsternackan i vitlökspressen.

Bra med lite extra rapsolja på den mosade maten enligt BVC.

Har även hört att det inte är jättebra för deras tarmar att starta med animaliska produkter för tidigt men har inte läst det någonstans.

HAvregröt går ner här hemma och suger gör han på smörgåsrån.

Det är ju inte meningen att de skall bli mätta utan bara smaka. JAg brukar mata Viktor mellan tuttarna om du förstår vad jag menar. Då är han varken jättehungrig eller jättemätt. Funkar här.

God fortsättning och gott nytt!