lördag 3 april 2010

Det här med moderskap

Alltså, det här med att vara en bra förälder. En bra mamma, göra rätt och tillräckligt och som man ska och som man vill och som man borde. Det blir som en plus- och minuslista för samvetet.

Plus:
Samsovning, amning, bärande, pottande. Vi har genusneutrala kläder, pedagogiska leksaker, små bebisböcker och simskola.

Minus: Burkmat. Framåtvänd barnvagn. Mormor som barnvakt rätt ofta.

Då och då fastnar jag i monologer med mig själv där jag tar upp alla argument för det som står på minussidan och rättfärdigar för en tänkt kritiker hur det blev så, varför det blev så, varför det är okej.

Tills jag lägger ner alltihop, inser att jag är skitfånig, att "good enough" är det enda idealet att sträva efter, och att jag är alldeles alldeles tillräcklig.

Och sen går jag och pussar på Signe och kittlar henne tills hon kiknar av skratt och struntar i det här med att vara en god mor, och nöjer mig med att vara en alldeles lycklig mamma till en fantastiskt fin liten bebis. Det är så väldigt mycket viktigare.

Världen finaste

2 kommentarer:

Anonym sa...

För mig som bara hade mormor, men på andra sidan Östersjön, förklara varför "mormor som barnvakt rätt ofta" hamnade på minussidan? Jag hittar inte ett enda dugg negativt med det...

Annars håller jag helt med dig, Om bäbis och mamma är lyckliga så är det bra mycket viktigare än om man gör rätt enligt någon okänd "expert"

Kaxiga mamman sa...

Måste kommentera dina minus.

Burkmat - bara minus om man är en snobb eller paranoid (som jag). Oerhört praktiskt annars kan jag tänka mig!
Framåtvänd barnvagn - gå inte på de där idiotiska kommentarerna om att det skulle vara så hemskt! Med båda våra barn var vi tvungna att vända vagnen framåt vid ungefär Signes ålder, för att de höll på att ramla ur vagnarna i sin iver att få se vad som hände där framme. Mamma var väl inget roligt att titta på!
Mormor som barnvakt rätt ofta - bör hamna på plussidan, utan tvekan! Ni kan inte ge Signe en finare gåva än en bra relation till andra människor!