torsdag 23 september 2010

Sömnlöshet - som ett hus utan tak

Det känns som om Signe fortfarande sover som en tvåmånaders med kolik... Hon vaknar varannan timme och är bökig att söva om. Varannan timme. Och hon är 13 månader nu. Jag börjar bli så less så less.

Allt annat funkar rätt bra för tillfället, ärligt talat så är hon världens goaste och mysigaste unge. Men får man inte sova är det svårt att uppskatta allt annat som är bra. Igårkväll jämförde jag det med att ha ett hus utan tak. Det spelar liksom ingen roll hur mycket badkar, golvvärme och snygga tapeter man har om man inte har ett tak. Då regnar det ändå in och allt bli förstört. Och vårt liv känns helt kontrollerat av att vi inte får sova.

Vi tar varannan natt, men det räcker liksom inte att få sova hälften så mycket som man skulle vilja. Och när jag har Signe (jag vet av förklarliga skäl väldigt lite om hur hon är med AB) så ammar hon länge länge varje natt, och med tänder och allmän trötthet så blir det rätt smärtsamt.

Jag skulle inte alls ha något emot att samsova med Signe. Det är bara det att hon inte samsover. Hon sam-kryper, sam-ammar, sam-skriker, sam-sparkar och sam-bökar. Kort sagt, hon gör allt utom just sover. Och då gör jag också det.

I november har vi BVC tid. Har ingenting ändrats tills dess, och det tror jag uppriktigt inte, ska jag fråga om det finns något vi kan göra, om vi kan få hjälp på något sätt. Med största sannolikhet kommer de säga "det är helt normalt, det går över" och så får vi fortsätta klara oss själva. Men jag tänker i alla fall fråga.

Om hon bara kunde sova på nätterna. Snälla?

6 kommentarer:

Anonym sa...

De kan även tipsa om att ge välling eller tom gröt precis innan läggning för att hon inte ska vakna hungrig under natten. Eller om hon tar flaska så ge henne en flaska välling eller vatten när hon vaknar på natten. Lättare sagt än gjort att lära om när mammas bröst finns inom dofthåll, men värt att prova...

C sa...

Vi har en bra bok om sömn, vi ska läsa om den, och så tänkte jag försöka se om jag kan hitta några andra. Det enda vi inte kan tänka oss att testa är diverse skrikmetoder, (jag ser hellre att Signe sover dåligt än jag lär henne att hon inte blir lyssnad på) men annars testar vi allt.

Välling somnar hon med, runt 2 dl brukar hon få i sig, och nätterna AB har henne dricker hon ofta 1 dl till. Jag har väldigt svårt att få henne att ta flaska, men det funkar med bröst också. Och ingendera verkar påverka vare sig uppvaknanden eller sömnkvaliteten...

Om jag visste att det skulle få henne att sova bättre skulle jag kunna tänka mig att sluta amma helt och hållet. Men det verkar inte som om tillgången till mig påverkar sömnen, och ofta när hon vaknar vill hon inte amma även om jag sover med henne. Så jag är inte alls övertygad om att det skulle göra någon skillnad. I alla fall inte tillräckligt övertygad - amningen är så bra på andra sätt att jag gärna behåller den.

Anonym sa...

Jag rekommenderar "Somna utan gråt" av Elisabeth Pantley. Den kanske ni redan har men jag tycker den är väldigt vettig. Hennes devis är rutiner, rutiner, rutiner, det kör ni säkert redan med, men hon har en hel del kloka råd. Det gäller även att få rutin på dagsömnen, inte för mycket och inte för lite och så lång tid som möjligt i ett svep, inte litegrand här och där. Jag tror inte hon vaknar därför att hon är hungrig, vid det här laget har det nog blivit något av en ful ovana och det är svårt att vänja henne av vid det nu. Säga vad man vill om Anna Wahlgren (som jag själv aldrig testat), men hennes sömnmetoder verkar ju vara väldigt verksamma. En sista utväg kanske?
Sen är ju iof sig 1-års åldern rätt så besvärlig i sig, de går igenom utvecklingsfas då. Vår dotter sov hela nätter from 4 månaders ålder fram till 1-års åldern, efter det började hon krångla och vi har fått kämpa som tusan för att få tillbaka någon slags rutin igen. Vi märkte också att när det var tänder på gång så var det helt kört med sömnen, hon får feber och blir jättedålig varje gång det är gaddar på väg.

Lycka till!

Fertilitetsturist sa...

Jag rekommenderar "The Baby Whisperer solves all your problems". Den har gjort underverk här hemma! Den hjälpte mig mycket mer än Somna utan gråt, och sonen somnar nu utan gråt, med hjälp av den förstnämnda boken.

C sa...

Åh vad bra, tack för tipsen!

Vi kör väldigt mycket på rutiner numera, sen några månader tillbaka när det blivit möjligt för Signe. Och det hjälper, jag tror stenhårt på det.

Från början hade vi enorma problem med att överhuvudtaget få Signe att somna in, men det är löst sen länge. Numera somnar hon in på kvällen utan gnöl vid samma tid varje kväll, och är relativt lätt att söva om på natten med. Det är bara det att hon inte fortsätter sova!

Och periodvis när det varit som jobbigast så sover hon bara på natten om vi sitter upp i vår fåtölj och håller henne i famnen. Lägger vi oss ner med henne sover hon i nån minut till, och sen börjar hon kravla runt tills hon väcker sig själv. Håller vi fast henne blir hon förbannad och vaknar skrikande... Man kan bli galen för mindre.

Nu har det blivit bättre två nätter, inte bra men bättre. Jag tror sömnlösheten framförallt hänger ihop med tre saker; förkylningar (som hon får hela tiden), tänder (som hon får då och då) och perioder när hon lär sig mycket. Nu verkar hennes passiva ordförråd mer eller mindre ha exploderat de senaste veckorna, plötsligt fattar hon en massa mer, samtidigt som hon har ångest hela nätterna. Så jag tror det hänger ihop. Det händer mycket i hjärnan, helt enkelt. (Det var samma när hon lärde sig gå och lite andra grejer).

Jag ska i alla fall definitivt kolla in de där böckerna!

Nickan sa...

jag har försökt komma på några tips...men inte kommit på det universala sömntipset tyvärr. Bara saker som jag ½sek senare kommit på att ni troligen redan testat. Saker som tex är hon för varm eller kall? Pyjamas, eller inte. Ensam eller inte, ljust eller mörkt, tyst eller livat. Lagom mätt?
Tänkte på bolltäcke med...men hon är kanske för liten...men ett gansla tungt gammeldags täcke kanske...som ger visst tryck mot kroppen. Värt att testa kanske även om det är ett long-shot.