måndag 26 januari 2009

MVC

Imorse ringde jag den MVC vår vårdcentral sade att jag hörde till, och det visade sig stämma. Jag fick prata med en barnmorska som lät glad och trevlig, och inte hajade till vid svåra ord som "insemination" och "min fru". Vi skojade lite om huruvida jag behövde ta ett nytt HIV-test sen det jag tog i våras, och sen skrevs jag in på två tider. De har det uppenbarligen lite körigt, så inskrivningstiden dit både jag och AB ska är den 26/2 kl 15.00 (skriver jag upp det här glömmer jag inte bort det...), men redan nu på onsdag ska jag dit själv och ta lite blodprov. Det skulle kännas bra att veta att mina värden är okej - fostret vet vi ju mådde bra för en vecka sen i alla fall.

Så jag ska dit och lämna urinprov i en burk (knäppt!) och ta blodtryck och förmodligen blodprov. Lite läskigt att gå ensam, jag tror inte jag har varit hos en läkare själv de senaste fem åren. (Jaja, jag är onormalt beroende av min partner, men jag trivs med det, så det får vara så...) Men jag kan ju ta blodprov utan att någon håller mig handen (även om jag inte gillar det), och ärligt talat har AB grymt mycket på jobbet denna vecka, så jag vill inte att hon ska ta ledigt för att följa med mig. Det är upp till henne såklart, men jag tror att hon kommer att välja att gå till jobbet.

Det är en annan sak med inskrivningen, där känns det viktigt för oss båda och för knyttets skull att hon är med. Men det här på onsdag är ju bara provet på mig.

Men lite läskigt är det. Har ni märkt att jag inte gillar sjukvården?

1 kommentar:

Miss F sa...

Varför är det konstigt att du skall kissa i en burk? De kollar om du har äggvita i urinen. Har du det är det risk för havandeskapsförgiftning (har jag för mig...) och det vill vi inte ha. Konstigt är det dock att de inte gett dig en burk så de får ditt morgonurin. (Bäst resultat) Men vem vet, kanske kommer det en på posten, för inte kan de väl kräva att en gravid kvinna skall hålla sig?
Hu hemska tanke!

Lycka till iallafall! Vilken vårdcentral blev det?