onsdag 28 januari 2009

Dagens nötkärna

Två snälla vänner erbjöd sig att följa med till MVC, men i slutänden blev det att jag gick dit själv. Det gick bra det också, även om jag tvångsmässigt började gäspa när det var dags för blodprovet. Den snälla undersköterskan kommenterade graviditetströttheten, och den finns ju där, men just då var det snarare överslagshandling. Läskigt med blodprov ju!

Nu är jag jättejättetrött. Jag blir visst det av att bli stucken med nålar av främlingar... De goda nyheterna är i alla fall att jag är kärnfrisk. Blodsockret var bra, 5,6 när gränsvärdet är 8,8 (inte för att jag vet 5,6 av vad, men vad sjutton, det låter bra), järnvärde på 141, "Det är ju jättebra, du behöver absolut inte äta något extra järn i alla fall!" enligt undersköterskan, och bra blodtryck. Jag har gått upp 10 kg sen graviditeten, och ska det fortsätta så kommer jag vara en valross framåt sommaren.

Men det kanske är därför det kallas att vara "på tjocken"?

5 kommentarer:

Alfa sa...

Frisk och kry! Det var väl skönt att höra? Även om man kanske inte känner sig så pigg....
Kram på er!

Sara Johansson sa...

Skönt att allt gick bra.

Jag längtar så tills vi kan testa om jag är gravid. Det är som om tiden går dubbelt så långsamt och dagarna bara masar sig fram... Jag hoppas såå att vi kan joina er och gå med i gravid-klubben :-)

Kram!

maria p sa...

Grattis till de fina lab-värderna! En sak mindre att behöva oroa sig över.

Visst är det knepigt det där med vad man tycker är läskigt och obehagligt. Idag till exempel så såg jag att de sökte kontroll-testpersoner till en studie om ägglossningsproblem och tyckte att det lät superspännande.

Så helt frivilligt gick jag till gyn på lunchrasten och fick göra ett vaginalt ultraljud och ta en biopsi från livmoderslemhinnan, med hjälp av en tunn kateter som de förde upp genom hela livmoderhalsen in i livmodern och sög ut lite vätska från väggen där.

Sedan på eftermiddagsrasten så gick jag och lämnade blodprover, fick fylla i två lååånga enkäter och sedan var det klart... för den här gången. Det roliga är att jag får göra samma sak igen om tre veckor :-)

Jag tyckte att det var superspännande att få se min livmoder och mina äggstockar fulla med mogna fina äggblåsor på ultraljudsbilderna.

Allt för forskningen...typ...

Däremot är jag vettskrämd för trappor och broar, men det börjar bli bättre, tränar dagligen mina fobier.

Kram!!

Miss F sa...

Maria: Du är inte klok! :D
C: Hur gick det med kissandet i burken? ;)

maria p sa...

Miss F: Det har jag väl aldrig utgett mig för att vara heller :-) Men det var verkligen spännande att få se livmoder och äggstockar på VUL.

Något som bär tilläggas var att innan hade vi en föreläsning om infertilitet i 3timmar, så det var verkligen skönt att se att allt såg "normalt" ut.