tisdag 24 februari 2009

Vad man gör under Bolibompa...

Trollets mamma härintill påpekade att det inte är Bolibompa-sex som gäller, utan Bolibompa-sömn - en liten tupplur framför teven räddar kvällen, och det kan jag livligt föreställa mig. Men om jag nu får bekräftat det jag tidigare trodde, nämligen att försöka tränga in sex under en mycket begränsad tidsrymd medan man hoppas att barnet/barnen håller sig lugna (helt utan några garantier för att så är fallet) är en rätt svårgörlig idé - när har man sex då?

Alltså, jag och AB har svårt att få till det särskilt ofta alldeles som det är. Vardagen kommer ivägen, vi har en massa annat att göra, vi är trötta eller kanske till och med sjuka, och jag har mått rätt kasst sista tiden. ABs jobb är det mest avtändande fenomen som finns, och vi tenderar att boka upp våra helger med en massa åtaganden, när jag inte jobbar helg. Så tja, inte så ofta som jag skulle vilja, helt enkelt.

Men sen ska vi ju bo med en tredje liten individ i vår rätt trångbodda tvåa. Jag har svårt att föreställa mig hur det går till att få till det då. Alltså, till slut är ju ungen stor nog att sova borta, men det dröjer ju ett antal år. Och ärligt talat, om vi kan förmå oss att lämna bort guldklimpen några timmar innan dess så tror jag ju inte det är sex vi kommer att ägna oss åt. Städa, snarare. Eller kanske sova?

Bevisligen får ju småbarnsföräldrar till det någon gång även medan första barnet är litet. Bevisligen, eftersom det kommer fler små barn. Men hur då? Eller är det en stor konspiration, och alla har egentligen gjort som oss och inseminerat? Ni vill bara inte erkänna det, säg som det är...

Jag misstänker att jag inte kommer att få en hop kommentarer där mina nära vänner berättar om sitt sexliv (men om ni har någon alldeles särskilt bra hemlig lösning kan ni väl avslöja den?). I slutänden kommer det i vilket fall bli vad jag och AB gör det till - kanske kommer vi hoppa runt som små kaniner. Eller så nöjer vi oss med små kindkyssar tills lilla knyttet börjar skolan. Det kommer att visa sig.

Men det riktiga mysteriet är ju hur de gjorde i de små torpen för hundra år sedan. Två rum och tio ungar. Och inget Bolibompa.

7 kommentarer:

Fertilitetsturist sa...

Barn sover ju ibland ;-) Ett litet tips bara :-D

Fröken Direktör/Victoria sa...

Varandes singel så kanske jag inte har någon som helst rätt att komma med en fundering men jag gör det ändå. :)

Jag är fast och fullt övertygad om att man bokar in egen tid tillsammans. De där uppbokade helgerna kan man välja att skriva "egentid" på i kalederna, häpp så är de uppbokade på varandra.
När knoddsen kommer intrillande i livet så finns det garanterat mor- och/eller farföräldrar och/eller goda vänner som gladeligen ställer upp några timmar eller en dag så egentid kan fås.

Den stora omställning kan nog vara att spontaniteten minskar, men det kan man ju bli igen när ungarna har eget rum och helst inte vill se sina föräldrar om de kan undvika. :)

Om sova känns viktigare än sex så sov, om sex känns viktigare än att sova jamendåså.

Sa hon som bor ensam i en schysst lägenheten utan några som helst sambos mer än dammråttor :)

Kaxiga mamman sa...

Låt mig gissa att man i de små torpen struntade blankt i om barnen hörde om man hade sex. Det borde egentligen vi också göra, men försöker istället passa på när de små sover, eller ser på TV eller är hemifrån.
Som Fertilitetsturist säger, barn sover. Förhoppningsvis på nätterna, men när de är små tar de oftast tupplurar på dagtid. Vissa barn somnar vid sex-sju på kvällen, så att man faktiskt hinner äta en romantisk middag med sin partner också (har jag hört men aldrig upplevt...). Försöker man sig på lite kel under dagtuppluren, så får det bli ett spänningsmoment hur långt man hinner!
Men visst är det trevligt att veta att man har en viss tid barnfri. Då är släkt och vänner bra att ha. En promenad hinner man mycket på! Städningen går väl att stöka undan medan barnet är hemma, eventuellt dammsuga medan den andra föräldern tar en promenad med den lilla?
Sedan måste ni vara beredda på att sexlusten kanske inte alls kommer att bli sig lik. När dottern var nyfödd och barnmorskan ville diskutera preventivmedel så skrattade jag nästan åt henne. Jag tänkte sannerligen inte låta någon komma i närheten av mina ömmande, glassbåtsliknande nedre regioner på väldigt länge! För mig blev det också betydligt viktigare att bara kramas och VARA tillsammans, medan andra mammor är så trötta på att ständigt bära omkring på en bebis som vill amma stora delar av dagen och natten, så de tål knappt att deras partner rör vid dem.
Insemination verkar ta mycket längre tid än gratisvarianten, så det är ingen hemlig konspiration vi kör med vad jag vet.
När du är så öppen så kan jag bjuda på detta: Jag känner av mina ägglossningar, och när vi skulle bjuda in sonen i våra liv så var jag iväg hela dagen och kom hem först på kvällen. Dottern somnade senare än vanligt, och jag fick nästan panik! Jag ville ju göra syskon NU! SOV UNGE!!!
Och det gick ju bra till slut, kan vi konstatera!

Anonym sa...

Småbarn sover mer än man tror, ibland. Det blir till att passa på under förmiddagsluren, eftermiddagsluren eller på morgonen innan de vaknar, eller på kvällen efter att de somnat.
Suget ändras och det blir helt klart en prioriteringsfråga. Citerar pjäsen "the dad": Ska vi ha sex eller ska vi sova?- Jag jag tänker sova. du kan göra vad du vill.

Inbokad vuxentid med barnvakt funkar ju också så småningom (men inte tidigt nog för mig, jag hade sug nästan direkt), om man verkligen ser till att göra något av den tiden.

Förr? Jo då hade man en helt annan syn på det här och när föräldrarna vänslades under täcket så vände barnen i sängen bredvid bara på ryggen och försökte sova. Eller så gick man ut i höskullen eller i skogen. ;)

Trollets mamma sa...

Jag kan ju inte ge några tips, jag har ju som ni vet kört den sex-fria varianten till barn. Och jag tror ju inte på Bolibompa-sex. (Och det finns inte så många att ha det med heller...) Men efter en tid lär man känna sitt barns sömnrytm ganska väl och kan räkna kallt med att mellan det och det klockslaget sover h*n gott. Då får man passa på att göra sådant man inte vill bjuda in barnet till.

I mitt fall handlar det iofs mest om långa, varma bad och chokladätande, men visst, rent teoretiskt kan man säkert ha sex dessa tider också ;-)

Fast jag tycker nog att varje modernt utrustad lägenhet skulle komma med tillhörande höskulle!

Tove Kungsholmen sa...

Hittade hit via FL och svaret är naturligtvis att man har sex när barnen sover!

Och sova borta kan de göra hur tidigt som helst om de inte ammar eller tar nappflaska. Min dotter var bara nån månad när hon sov hos min mamma för första gången. Syftet var mer att få sova än att ha sex dock! :D

Tove Kungsholmen sa...

Förresten, hoppas ni hittar en BM ni blir nöjda med. Den ni träffade lät ju inte som nån hit...