onsdag 13 januari 2010

Bajsinlägg!

Jag fick en fråga om hur det går för oss med EC, att vi låter Signe kissa och bajsa någon annanstans än i blöjan. Jag tänkte svara, men så fick det bli ett blogginlägg istället. Det passar bra, för Signe bajsade just på toaletten, så - bajsinlägg!

Det går bra, får man nog säga. Signe har fortfarande blöja, (fast min pappa har lyckats förmedla intrycket till sina arbetskamrater att hon inte har det, och de är jätteimponerade....) och kommer nog ha det ett bra tag framöver. Jag tror hon kissar litegrann i blöjan också, rätt ofta. Som regel när vi pottar henne, alltså håller upp henne över en skål eller handfatet eller toaletten för att ge henne chansen att kissa eller bajsa, så kissar hon - men ofta är blöjan lite fuktig också. Så det vore nog en rätt dålig idé att köra med bara byxor. Fuktig idé, om inte annat.

Men nästan alltid när vi håller upp henne så kissar hon, i alla fall om hon är kissnödig, och som regel när hon är olycklig och gnällig utan synbar orsak så hjälper det att potta henne - då kissar hon, och sen är hon nöjd en stund igen. Vi har ännu inte märkt något särskilt när hon vill bajsa, i alla fall har inte jag det, och hon gör inga konstiga miner när hon bajsar. Men oftast pruttar hon lite innan, så börjar hon göra det bajsar hon oftast när vi håller upp henne. Dessutom har hon börjat bajsa en gång om dan, som regel, på morgonen eller förmiddagen, så då håller vi lite extra koll.

Det tog längre tid med bajsandet än kissandet, men det tror jag var för att de första månaderna var hennes mage bråkig med mycket gaser, och varje gång hon pruttade så kom det lite bajs. Då är det inte så lätt att tajma... Nu är det en helt annan sak, och då börjar det bli bra med bajsandet också.

Det är särskilt bra de senaste veckorna när hon börjat äta annat än bröstmjölk - det är en klar fördel att bajset kommer direkt i toaletten.

Jag misstänker att vi lägger ner mer pyssel på det här än vi vet om, och att om vi gick från att bara byta blöjor till att potta som vi gör nu så skulle det framstå som väldigt meckigt. Men vi har ju alltid gjort så här med Signe, och tänker inte så mycket på det längre. Det är häftigt att det funkar.

2 kommentarer:

Sara Johansson sa...

Vilket bajsinlägg! :-) Tack för all info. Återkommer mer sen om hur det går för oss.

Kram!

Anonym sa...

imponerande att kämpa på med detta, ska bli spännande att följa utvecklingen. :-)

På tal om följa så har jag följt din blogg länge, vi var gravida samtidigt och då jagade jag gravidbloggar och trillade in här.

Nu har jag äntligen en egen blogg, hur långlivad den blir får tiden utvisa. Men titta gärna in. :-)

www.dessissvammel.blogspot.com