onsdag 17 november 2010

Somna själv?

Special-BVC har varit hemma hos oss. Vi var vansinnigt nervösa och hade ingen riktig aning vad vi skulle vänta oss. Men det var två tanter, en äldre sjukskötersketant och en yngre psykologtant, som verkade måttligt intresserade av att se hur vi egentligen har det här hemma. Jag misstänker att de mest ville kolla att det inte var en knarkarkvart...

Det var det nu inte, så de gick snabbt över till sitt egentliga ärende; att förklara för oss att det enda sättet att få Signe att sova är att lära henne att somna själv, i sin egen säng. Det är uppenbarligen den enda och rätta vägen till frälsning. Amen.

Så tja, då kör vi väl på det då. Det är ju inte som om vi inte tänkt tanken själva. Det är nog mest det att det är väldigt svårt att fatta genomtänkta beslut och genomföra långsiktiga strategier när hjärnan är en mosad avokado på grund av ett års sömnbrist....

4 kommentarer:

Kaxiga mamman sa...

Innerligt, innerligt lycka till!
Tillochmed jag skulle nog frestas av den där hemska femminutersmetoden efter ett års sömnbrist... Vad ni än väljer, så håller jag tummarna!

Nickan sa...

Googlade på "somna själv". Ja vad ska man säga. Lycka till. Jag tror det funkar utmärkt...men roligt blir det ju inte under några dagar...men det kanske kan vara värt det. Jag tror det blir bra i slutändan. Ungar klarar så mkt. Och tänk vad mkt kul ni kan ha sen när ni börjar funka igen.

Unknown sa...

Metro idag hade en artikel om fyra mammor som var på kurs hos Anna Wahlgren för att lära sig och sina barn sova hela natten. Det lät ju bra, i den artikeln, men inte vet jag. En av mammorna sa i alla fall just det du sa, att när man sovit tre timmar i stöten i flera månader orkar man inte tänkaut bra lösningar. Hoppas att ni hittar ett bra sätt, det måste verkligen vara nedgörande att inte få sova. Kramar!

Sara Johansson sa...

Hej. Vi körde 5-minuters-metoden på Sophie då hon var 6 månader och det funkade jättebra på henne. Jag ser det absolut inte som att vi övergav henne där och då. Vi hjälpte henne snarare att hitta tryggheten i sig själv. Att det inte är farligt att somna själv. Jag blir så trött på att alla talar om hur hemsk metoden är. Det får mig att känna sig som en usel förälder. Men efter att ha läst på och själva följt metoden tycker jag det är en trygg och väldigt bra metod som hjälper barn som inte hittat den tryggheten att göra det. Vi har vänner som liksom er haft stora stora besvär med att få deras dotter att sova hela nätterna, och efter att ha provat 5-minutersmetoden så började tjejen sova hela nätter direkt. Från att inte ha sovit en enda natt sedan hon föddes fram tills nu då hon är 1 år. Lycka till nu, jag verkligen tänker på er och önskar er all lycka till med Signe och hennes sov-vanor.