tisdag 7 oktober 2008

Vådan av en olycklig barndom

Som ungefär alla andra jag känner mådde jag rätt dåligt när jag var liten. Det finns ingen olycklig barndom att skriva en bok om, ingen alkoholism eller misshandel eller övergrepp. Men jag var mobbad och mina föräldrar skiljde sig, vi hade en rätt knäpp familjedynamik och ja, olika saker gjorde att jag ofta var väldigt ledsen.

Eftersom jag inte var ledsen och mådde dåligt på något utåtriktat sätt, och eftersom en del av det som gjorde mig ledsen var att mina föräldrar mådde dåligt och jag absolut inte ville störa dem med mina problem, så var det inte så många som fattade att inte allt stod rätt till. De som fattade körde jag dessutom utan prut bort och stängde ute - det var viktigt för mig att framstå som stark och osårbar, för att slippa må ännu sämre.

Jag lärde mig själv olika tekniker för att hantera det här, för att överleva vardagen. De teknikerna var funktionella och adaptiva då. Om man måste gå till skolan varje dag även om folk där är taskiga mot en, och om de är ännu taskigare om de märker att man blir ledsen, och man i vilket fall fortfarande måste gå dit - då är det rätt adaptivt att lära sig olika sätt för att inte känna att man blir ledsen, eller i alla fall inte visa det. Jag var under många år satt i en position där jag var ledsen och mådde dåligt, och inte tjänade någonting på att visa det, utan tvärtom blev bestraffad på olika sätt om det märktes.

Det där bär jag med mig, på skilda sätt. Bland annat så tenderar jag att hantera negativa känslor genom att stänga av. Jag läser, eller surfar eller tänker på annat. Det tar en enorm energi, så det blir rätt lite kraft över till annat medan jag gör det. Det innebär att jag kan tillbringa en halv dag i soffan framför teven eftersom jag helt enkelt inte orkar något annat - all ork går åt till att inte känna av att jag är ledsen över något.

Det är inte så adaptivt längre.

Grejen är ju den att jag får vara hur ledsen jag vill i min egen soffa framför teven. Jag är inte sju eller tio eller fjorton längre, jag måste inte hålla masken för att skydda andra. Mina föräldrar, som för övrigt mår mycket bättre nu, stod inte ut med min sorg och mina känslor - men det var länge sedan. De är inte livsnödvändiga för mig längre, för jag är inte längre något barn. Och min fru, som visserligen inte är livsnödvändig för mig men oändligt viktig, hon står ju ut med mina känslor. Hon har inga problem med att jag är arg eller ledsen eller deppig - men hon har rätt stora problem med att jag stänger ner, är ständigt trött och inte går att nå.

Jag måste inte bita ihop och hålla masken för att orka gå till skolan - om jag är så ledsen kan jag stanna hemma. Det finns inte längre någon som tvingar dit mig fast jag inte vill. Och om jag skulle gå dit och vara jätteledsen, ja då gråter jag väl under föreläsningen och det är ingen som kommer att attackera mig för det. Jag kan torka ögonen diskret med tröjärmen och smita hem på rasten efteråt, och det gör inget.

Men så var det inte förr, och jag beter mig likadant som jag var tvungen att göra då.

Läsa var en metod jag använde. Äta var en annan. Allting känns bättre efter socker. Dessutom fungerar det för mig som ett sätt att komma tillbaka. Det är otroligt obehagligt att vara "borta", att dissociera och känna sig utanför verkligheten. Det händer när jag tror att jag inte får känna det jag känner, men det är nästan lika läskigt som de negativa känslorna. Jag vill inte vara borta, och när jag äter är det som en livlina tillbaka till verkligheten, en konkret upplevelse här och nu.

Så när jag blir arg eller olycklig känner jag ofta ingenting, men går direkt till köket och gör en macka. Och en till, en till och en till. Tills jag känner mig lugn, närvarande och okej igen.

Det är inte mat. Det är droger.

Och om jag får för mycket ångest efteråt, över att jag ätit för mycket och får tankar om att jag är fet och därmed värdelös, vilket också är en rest från en mobbad barndom och en mor med viktnoja, så finns det ju en logisk lösning, ett sätt att bli av med maten. Jag kan ju alltid kräkas upp det, så är det som om inget hade hänt.

Som regel stannar det vid tankar. Dels för att jag inte är sådär väldigt bra på att provocera fram kräkningar, och dels för att jag fattar att det är ett helt sjukt resonemang. Det löser ingenting, men det ger illusionen av att göra det, vilket är jättefarligt. Bulimi, kallas det, och är inte nyttigt alls. Men det verkar ju som en så bra idé just då...

Jag måste deala med det här på något vis. Just nu är jag rätt ledsen och sliten, och det får de här försvarsmekanismerna att slå ut i full blom. Jag försvinner, jag är ledsen och liknöjd, jag äter för mycket, och igår kräktes jag. Med flit. Det här är inte bra, på något sätt alls.

Det är är kanske to much information, men för mig är det viktigt att inte vara hemlig, eftersom skam och hemligheter är första ledet i problemet. Det är liksom grundproblematiken, att jag inte får visa något. Och alla självdestruktiva grejer jag gör handlar om att skydda andra från hur jag mår, och därmed mig själv från deras fördömande.

Så eftersom jag inte vill hamna i fullt utvecklad ätstörning eller depression tänker jag prata om det här. Och skriva om det. Jag tänker rentav tjata ihjäl problemet tills det försvinner. Det är ingenting jag ska smyga med och skämmas över, det är något jag ska jobba med och prata om tills jag har löst det.

För sanningen är att jag är rätt ledsen av mig just nu. Och det får jag vara.

7 kommentarer:

Trollets mamma sa...

Hej min vän. Tack för att du skriver om detta. Dels för att jag då förstår dig bättre, men också för att du sätter ord på en problematik som delvis också har varit, och ibland ännu är, min. Ibland förstår jag mig bättre genom dig. Och kan förlåta mig eftersom jag inte ser några problem med att förstå och acceptera dig och dina nojjor. Förstår du? Stor kram!!!

C sa...

Jag förstår! Det är en av de stora fördelarna med att dela problem med andra - man kan förlåta sig själv genom andra. Älska dig själv såsom du älskar din nästa, liksom. *massor med kramar tillbaka*

maria p sa...

När vi växte upp så tyckte jag alltid mycket om dig, även om jag säkert ofta var dålig på att visa det. I perioder av skoltiden var yta viktigt för många och jag erkänner att jag under vissa år var en av dem. Tänker jag tillbaks på mellan/högstadietiden så finns det mycket jag inte är stolt över och jag hoppas att jag inte är en av dem som gjort din uppväxt till det sämre.

Något som jag minns med glädje är faktiskt de perioder vi varit vänner och träffats efter skolan. Kommer ihåg när vi fick för oss att träna och du vid några tillfällen red Kungen hem till mig, jag red till dig och du sprang bredvid, sedan sprang jag hem igen. Det är fina minnen, i alla fall för mig.

Jag har läst och följt din blogg en tid, men inte kunnat kommentera, idag kände jag att jag behövde skapa ett konto för att kunna skriva kommentarer till dig. Jag vill säga till dig att du är bra, du är stark och omtyckt. Det finns många som tycker om dig och tycker att du är en viktig person i deras liv. Du har en fru som älskar dig, en liten hund som säkert inte vill bo med någon annan än dig och snart ett litet frö som växer i din kropp till ett litet liv som du och AB kommer vara det viktigaste som finns för- Jag är övertygad om att ni kommer bli fantastiska föräldrar till det lilla barn som snart kommer att komma till just er. Du är dyrbar, du är bra och det finns andra vägar att ta sig igenom inre smärta.

Det är jättebra att du vågar och kan prata om det här. Jag hoppas att du även har andra att prata med. Visst måste ni/får ni gå i terapi genom utbildningen? Passa på att ta tillfället i akt och prata om allt detta som känns jobbigt för dig. Det finns en väg till bättre självkänsla. Acceptans och medveten närvaro har hjälp mig igenom mycket.

Jag är själv mitt uppe i en blandning av psykologer, kuratorer, akupunktörer, självhjälpsböcker i KBT. Om du känner att du vill prata så gör jag det gärna. Även om vi inte känner varandra längre, det har gått många år. Men jag finns här för dig, om du vill.

Kramar!
Maria Palmqvist

C sa...

Tack! Jag blir alldeles rörd av din fina, långa kommentar. Du var en av dem som jag minns med värme, och du gjorde absolut inte min skoltid sämre, tvärtom!

Det stämmer att egenterapi ingår i utbildningen, och det är lite valfritt när man får/ska börja med den, men jag känner mig väldigt motiverad att börja nu. Det står på min ganska omedelbara lista att hitta en vettig terapeut - jag behöver det, och är bara glad att skolan är med och betalar. Annars skulle jag ha gått ändå, men kanske dragit mig lite mer för att börja.

Massor med kramar!!

Katarina Bildström sa...

Kämpa vidare! Att gråta är jättebra...

maria p sa...

För ganska precis ett år sedan så hände det mycket saker på mitt jobb som gjorde att jag inte klarade av att gå dit på ett tag. Psykologen jag träffade och läkaren som sjukskrev mig sa att jag hade en utmattningsdeppresion och jag blev hemma nästan två månader (bara). Under den tiden fick jag egentligen ingen hjälp till att må bättre och när jag började arbeta igen så hade jag en ständig ångest i flera dagar innan varje arbetspass, inför vad som skulle kunna hända under natten när jag var där. Tänk om någon bebis dör, eller något annat allvarligt händer som jag måste klara av. Det kändes hemskt.

Något som hjälpt mig är att inte tillåta mig själv att "stänga av" vilket är en metod jag alltid använt mig av förut. Utan jag tvingade mig till att lyssna på "surret" i mitt huvud. Jag drog ut kontakten till tv, telefon och dator, la undan alla böcker som inte handlade om psykologi som hade en funktion att kunna hjälpa mig. Jag började i terapi och går till en fantastisk akupunktör som är mer hokus-pokus än jag visste att man kunde vara. Men hon är helt underbar och har hjälpt mig enormt mycket. Jag går till henne 80% för att prata och 20% för nålarna.

Det var så jobbigt att vara i mina känslor hela tiden, men det kändes nödvändigt. Samtidigt som allt annat så slutade jag röka (vilket är en rent ångestdämpande sysselsättning), jag slutade dricka alkohol, kaffe och svart te, slutade äta kött. Ja, jag slutade med nästan allt. Allt utom att leva.

Att orka kliva upp varje morgon och ta ett nytt andetag, inte ge mig själv utrymme för att stänga ute mina känslor, tvingas konfrontera mina minnen från barndom, vuxenliv och nuet. Oj, det var en jobbig tid, inte minst för mina vänner. Många försvann ifrån mig, antar att de inte orkade med mina känslor. När jag var ledsen och grät så kunde många inte ens försöka trösta mig. Jag tror att jag grät i ett halvår ungefär, dagligen, ibland nästan dygnet runt. Jag tillät mig vara ledsen och gråta. Jag försökte inte torka tårarna och dölja det inför andra. Jag grät på jobbet, i min dotters skola, på restauranger, hos vänner, ja överallt.

Det var en hemsk tid. Men jag har kommit enormt långt med mig själv. På sex månader utvecklades jag nog mer än de flesta gör under en livstid. Jag har förändrats, till det bättre. Jag är inte lika ledsen längre, inte lika rädd, inte lika avstängd. Jag försöker att vara i nuet i allt det jag gör. Jag vill känna varenda doft, varenda smak, uppleva varje andetag. Stanna upp och försök känna den något svala luften som far in genom dina näsborrar och den sedan lite varmare luften som du andas ut igen.

Var ledsen, gråt och skrik, bli arg. Försök att inte koppla bort känslorna. För så länge man inte kan lära sig att acceptera sitt förflutna så kommer man inte att kunna gå vidare. Acceptera det som hänt, du behöver inte vara glad över det. Stänger man känslorna ute genom "distraktion" så som tv, surfande, böcker, träffa vänner och prata om annat, allt vad man nu gör. Så kommer man kanske att kunna bli gladare och piggare till slut, men det jobbiga kommer att finnas kvar och tynga ner en igen.

Jag har slutat att ta en macka till, och en till, och en till. För jag har också gjort så. Även om jag aldrig haft ett stort problem med övervikt, så har det varit så pass att jag känt mig obekväm med min kropp. Sedan jag börjat må bättre så har jag nu tappat mer än 10% av min vikt. Bara genom att jag äter när jag är hungrig och inte när jag är ledsen.

Så det är jättebra att du skriver av dig här. Det är okej att "tjata sönder problemen". Men kom ihåg att gråta, skrika, prata, skriva, och vara närvarande när känslorna är som jobbigast.

*Kramar om*

Kaxiga mamman sa...

Att ändra sina tankar är något av det svåraste som finns. Din fru kan berätta om hur jag satt och skakade i hennes kök, desperat klamrande om en kopp te, medan jag försökte skapa ordning i det kaos som uppstått inom mig bara genom att jag valde att riva mina murar mot andra människor. Hon sade ofta att hon önskade att hon kunde göra mer, men jag försäkrade henne om att hon gjorde precis det jag bad henne om - hon lyssnade, hon fanns där, hon kokade te. Processen var lång och oerhört läskig, men se vad jag fått i belöning! Det är bra att du påbörjat vägen - i slutet finns en hel tunna med guld, det vill säga en bra självbild som du sedan kan föra över till din familj.