söndag 14 december 2008

Ett svagt blått streck

När mensen inte hade kommit imorse heller bestämde vi oss för att efter frukost åka ut till köpcentret och handla, samt införskaffa ett graviditetstest. AB försökte få mig med på att titta på lite julklappar först, men jag stod inte ut med väntan, och vi gick till Apoteket istället. AB följde med mig in på kundtoaletten och stod utanför båset och väntade medan jag ännu en gång kissade på en liten sticka och väntade på resultet.

Det var Apotekets eget test, det billigaste de hade, utan några digitala finesser. Om testet funkade skulle ett blått streck visa sig i en oval ruta. Om jag var gravid skulle ett annat blått streck visa sig en fyrkantig ruta. I den ovala rutan framträdde snabbt ett starkt blått streck. I den fyrkantiga började efter några sekunder ett svagt blått streck visa sig. Det blev starkare och starkare, och när jag hade knäppt byxorna och gått ut till AB igen så var det klart och tydligt. Inte lika starkt som det andra, men definitivt ett blått streck.

Jag visade det för AB och när hon förstod vad det betydde log vi som galningar och höll om varandra och pussade gång på gång en lång stund, inne på kundtoaletten. Som tur var var vi ensamma där.

Jag är gravid!

Mensen kommer inte att komma. Den är inte försenad, den kommer inte alls. Mina tunga bröst är inte PMS, jag är inte så här vansinnigt trött som jag varit de senaste dagarna bara för att det är mörkt ute. Jag är faktiskt, äntligen, underbart gravid.

Kan ni fatta?

Tredje gången gillt! Jag är gravid.

Och jo, det är klart att det inte är klart än. Inte ropa hej förrän man ramlat i ån, och sånt där. Men just nu är jag faktiskt oemotsägligt gravid. Skulle något gå fel senare så är detta i alla fall sant: just nu är jag gravid. Jag kan bli det, bevisligen. Och i de allra allra flesta fall går det ju bra.

Vi kommer inte börja köpa bebiskläder än på ett tag. Och vi berättar bara för de som varit med hela vägen, som våra föräldrar eller ni som läser bloggen. Det är skönt att ni finns! Det känns lite för tidigt att basunera ut det för världen. Men vi vet.

Jag är gravid.

9 kommentarer:

Alfa sa...

*torkar ögonen*
Så UNDERBART!!!!!! Grattis! Åh vad jag blir glad...och rörd!
Hurra hurra hurra!

*hoppar upp och ner*

maria p sa...

Där ser du att du inte skulle ta ut sorgen i förskott. Jag höll en tumme så att den blev nästan blå... Äntligen slog era önskningar in! Som du skrev i ett tidigare inlägg så hoppades du att du skulle sitta och vara gravid på julafton, det verkar ju som att du fick rätt. Va härligt. Grattis Grattis!! En sommarbebis blir det, bästa årstiden att fylla år på. Den borde komma lagom till skolstarten, precis som min pärla gjorde ;-)

Kaxiga mamman sa...

Vi har dansat omkring här på Granitvägen och ser fram emot att få ösa goda råd och små kläder över er så småningom!
GRATTIS!!!
Vi kommer läsa vidare med förtjusning och hoppas att ni får en trevlig graviditet. Blir det jobbigt, så minns att det är värt det!

C sa...

Tack tack tack! Det är så härligt att känna att ni är med oss i detta! *massor med kramar* Vi är skitglada, rent ut sagt!

Gealach sa...

Spännande!

Anonym sa...

ÅH vad skoj!!
*kramar om massor och grattar*
Ja, kläder behöver ni nog inte oroa er för, vår lillkotte kommer ju att ligga en säsong och några storlekar före er, så lite arvegods lär det ju bli även härifrån!
Gudars vad skoj, då är ju vi mammalediga samtidigt i höst ju,häftigt!

C sa...

Ja, vad roligt! Vi är ännu inte säkra på hur vi ska fördela mammaledigheten, men någon av oss har du definitivt sällskap med. Skoj!

Trollets mamma sa...

Underbart!!! Jag sade ju att det snart var er tur att tårögda stå vid ett luciatåg och beskåda världens underbaraste barn! Grattis, älskade vänner, jag är så glad för er skull!

L sa...

härligt! grattis.... en underbar julklapp. Nu håller jag tummarna för att det går bra hela vägen i 9 underbara månader.