fredag 12 februari 2010

"Då har du slutat amma helt nu då?"

När jag berättade för en grann-mamma att jag ska börja med praktik nu var det första hon frågade: "Jaha, så har du slutat amma helt nu då?". Jag har inte slutat amma alls. Inte helt, inte delvis, inte alls. Så det så.

Kanske beror det på hur man ser det. Jag kommer ju inte amma mellan åtta och tolv och mellan halv ett och fyra på dagarna. Det kommer jag inte. Sedan skolan började har jag varit borta halva dagar ett antal gånger, flera gånger i veckan, och då har jag inte heller ammat.

Men dels har ju Signe ätit annat än bröstmjölk i nästan två månader nu, och vid det här laget blir hon hungrig och förbannad om hon inte får annan mat. Hon vill ha sin kalops eller liknande, sin päronpuré och sin gröt varje dag, annars blir hon tjurig. Så att jag inte är där och erbjuder bröstmjölk påverkar framförallt vätskeintaget, och närheten till mig, såklart.

Och sen tänker jag på den där perioden när hon var tre och en halv månad, och knappt åt något alls på dagarna för att hon blev så distraherad av allt runtomkring. Då åt hon massor på nätterna, och verkade må lika bra ändå. Så det är väl det som kommer att hända, om hon får för lite dagtid, hon kommer amma mer på nätterna.

Så jag tror att det kommer att vara ungefär som nu. Att jag ammar det sista jag gör innan jag går, och att AB matar henne med mat tills vi ses igen vid lunch. Jag ska klämma in att pumpa ur bröstmjölk nånstans under dagen, så AB kan ha en flaska och ge henne under förmiddagen. Sen kommer de och hälsar på mig under lunchen och ammar, och på eftermiddagen kommer jag hem igen, och finns tillgänglig så mycket som Signe vill ha mig. Ofta somnar hon vid åtta och vaknar mitt i natten, och då brukar jag ta henne och sova bredvid henne och amma ett par tre gånger innan morgonen, och sen börjar allt om igen.

Så jag tror inte det kommer bli så annorlunda än nu, förutom att AB ger med flaska under dagen, och Signe kanske kommer amma mer frekvent på kvällen och på natten än hon gör nu.

Jag antar att man antas ha större behov av nattsömn och att inte bli störd av nattamning när man jobbar. I alla fall tar jag för givet att det är därför folk tror att man måste sluta amma när man börjar jobba. Men vi får väl se. Själv tror jag för det första inte att det är jobbigare att vara på praktik än att vara hemma med Signe. Och för det andra tror jag inte att det nödvändigtvis betyder färre uppvak från Signe bara för att hon inte ammar. Hon är en sällskapssjuk liten snutta, Signeliten.

Men som sagt, vi får se. Kanske går alltihop fullständigt åt fanders när det väl sätter igång. Men i så fall är jag inte alls övertygad om att det verkligen är amningen som får stryka på foten. Det finns annat som kan justeras först. Till exempel är det fullt möjligt att inte göra praktiken - jag vill göra den, men jag vill också amma min dotter, och måste jag välja är det inte självklart vad jag väljer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för svar:-) Att jag frågar beror på att vi för fullt funderar över detta själva, när min fru kan börja jobba igen så att det fortfarande funkar med amningen då jag inte har något jobb från och med juni och gärna tar över föräldraledigheten i sommar... Låter välgenomtänkt det du skriver, lycka till med att det kommer att funka med praktiken!