tisdag 2 september 2008

Godis...

Inspirerad av en bloggvän som inte har ätit godis eller andra onyttigheter på hela augusti (Yey dig!), har jag bestämt mig för att göra detsamma i september. Eller nåja, eftersom jag bestämde mig på slutet av dagen den första september så hade jag redan hunnit sätta i mig en del kladdkaka, men det visar bara på den första tesen i denna min föresats; man kan alltid börja om.

Min målsättning är alltså att inte äta några godsaker, som godis, chips, läsk, glass eller alkohol under september månad. Skulle jag misslyckas med den föresatsen någon dag tänker jag ta ett djupt andetag, ta lite hjälp av AB genom att bara berätta det för henne (inte för att det spelar någon roll för henne, men för att det spelar stor roll för mig att prata om det), och sen börja om med min föresats. Det är inget "allt eller inget"-företag, snarare ett envist stretande.

Jag är lite ledsen för att min vikt har gått upp igen. Jag känner att jag tappat kontrollen och inte lever som jag vill och inte mår som jag vill. Jag vill inte väga så här mycket, för jag mår inte bra av det, och jag vill inte äta saker som inte är bra för mig. Jag orkar inte riktigt lägga jättemycket tid och kraft på dieter och särskilda sätt att äta, det tar för mycket helt enkelt. Så jag måste hitta enkla tumregler att hålla mig till, som leder i rätt riktning. Just nu är detta en sådan.

I övrigt tänker jag träna som vanligt, äta normala portioner av god mat, och försöka må så bra som möjligt. Med så lite socker som möjligt. Önska mig lycka till!

4 kommentarer:

Kaxiga mamman sa...

Lycka till!
Jag rekommenderar lördagsgodis för framtiden efter september. Det är trevligt att kunna unna sig något smaskens ibland. Jag kan se fram emot lördagen, för att sedan kanske faktiskt inte äta särskilt mycket, men jag FÅR och det känns festligt.

C sa...

Jag har kört med lördagsgodis av och till rätt länge, men den senaste tiden har det mer blivit "fredag-lördag-söndag"-godis, för att inte tala om "men vi har ju gäster", "jag är trött och ledsen", och fina förklaringar som "det är ju onsdag, ska vi inte festa till det lite?". Så för tillfället är det totalstopp - lördagsgodis återkommer när jag återfått kontrollen, känns det som. Men jo, det är en bra idé!

Fröken Direktör/Victoria sa...

Du är stark! Du är kool! Du är bäst!
Skickar massor med lycka till, hejja-hejja och peppning.

*kramar och kärlek*

Alfa sa...

Å...jättebra!

Känner igen det där hur lörsagsgodis blir helg-godis och fredagsmysgodis...och så undantagen om det är kalas, bio eller rollspel förståss. För att inte tala om fika med väninnorna och mysig filmkväll med mannen-godis.