torsdag 23 juli 2009

30 dagar kvar

30 dagar kvar till beräknad förlossning. 30 dar. Hurra!!!

Jag är ganska klar med det här nu, känner jag. Jag är inte särskilt rädd för förlossningen längre, och väldigt väldigt redo att sluta vara gravid. Kom igen nu, knyttet!

Men nej, egentligen är det ju bra om det stannar i magen åtminstone fjorton dagar till. Men sen får det faktiskt räcka. Inget gående över tiden, tack! Jag är rätt påfrestande att leva med redan nu - jag misstänker att det kommer bli rätt synd om AB om jag ska hålla på och gå gravid till vecka 41+6 eller nåt. Kanske lika bra att hennes semester tar slut den 24/8, så hon slipper vara hemma... Eller nej, så illa tror jag inte det är - jag är nog ett trevligare sällskap än jobbet även som höggravid. Men jag hoppas jättemycket att slippa vänta så himla länge.

Och jag känner mig så nöjd med att ha bestämt mig för Danderyds förlossning. Det känns jättebra att ha en tydlig bild av ungefär vad som kommer att hända, var vi ska och hur det ser ut, och det känns jättebra att jag känner mig glad och trygg med det.

En av grejerna jag är nöjd med är att vi blev visade både akutrummet om det blir något problem med barnet, och akutoperationsrummet om det skulle bli så illa som ett urakut kejsarsnitt. Det innebär att jag vet hur det ser ut, och verkligheten är alltid mycket bättre än fantasier. Oavsett hur otäckt något ser ut i verkligheten, är det inte hälften så otäckt som det ser ut inuti ens huvud när man är rädd för det. Nu kan jag förankra eventuella skräckscenarion i tydliga bilder, som inte far iväg och blir jättehemska.

En annan rädsla jag har haft är att inte bli tillräckligt bedövad om jag skulle behöva sys efter förlossningen. Smärtan under själva förlossningen skrämmer mig inte när jag tänker på det, det känns naturligt och inte kränkande, men idén att kunna känna det om någon läkare eller sköterska sticker nålar i mitt underliv känns fruktansvärd. Och jag har läst om det, berättelser om kvinnor som inte blivit tillräckligt bedövade, eller i värsta fall inte bedövade alls, och blivit sydda ändå. För mig framstår det som en mardröm, och jag har inte kunnat släppa rädslan att det ska hända mig.

Men jag blev helt lugnad, nu oroar jag mig inte för det längre. Barnmorskan som visade oss runt gick igenom hela förlossningförloppet med oss, och när vi kommit till efter att barnet kommit ut kommenterade hon att "om du spruckit så kan det behöva sys, med bedövning". Jag gillade att hon sade det, att hon tog upp det spontant, och när jag berättade att just det var en sak jag oroade mig för ansträngde hon sig att förklara att de aldrig skulle göra så, att det var helt självklart att de bedövade först och såg till att det tog, och att det var helt upp till mig om jag inte vad nöjd med bedövningen. Det kändes bra.

2 kommentarer:

Kaxiga mamman sa...

Minns att det värsta var just när de skulle sy några stygn när jag fött dottern. Jag fick bedövning, jodå, men jag var liksom färdig med att det grejades i det området!
Och eftervärkarna... Brrr! Jag tjatar om den, men det är bara för att påminna dig om att snabbt som attan be om värktabletter om det skulle hända dig! Ingen idé att som jag stå och skaka på alla fyra i kramp i 20 minuter och tro att det skulle gå över.

Nickan sa...

Jag var med rädd innan för ev. lagning. Jag skrev i förlossningsplanen att jag ville ha bedövning oavsett och det fick jag. Och vid det laget var jag så lättad och glad över att förlossningen var över så jag sken som en sol och babblade med hon som sydde om hur duktig jag varit. Kändes inte ett dugg. Eftervärkar slapp jag med...låter ju superjobbigt. Vad olika det kan vara!
Oavsett hur det går kommer du snart ha det bakom dig och ligga och snusa bebis hur mycket du vill!!!