fredag 24 juli 2009

Irrititationsmoment i gravidvardagen

Det verkar, i alla fall om man kollar på internetforum, som att de flesta under sin graviditet hittar några saker att verkligen störa sig på.

För många är det främlingar som klappar en på gravidmagen. Det har inte jag några problem med - de enda som petat på min mage, eller ens velat göra det, är snälla vänner och släktingar som frågat först, med ord eller åtminstone med kroppspråk. Och jag är själv så förtjust i min mage, att jag bara blir glad, och gärna låter folk klappa på den. Andra stör sig på annat, folk som berättar blodiga och hemska förlossningshistorier, eller berättelser om sjuka barn, eller vad det kan vara. Jag har ett alldeles eget irritationsmoment: välmenande råd om vad jag bör och inte bör göra.

Och jag inser att de är välmenande. Och jag inser att de som kommer med dem som regel bara kommer med ett var. Det är ingen särskild person som tjatar om något, det hade kanske rentav varit enklare att hantera, utan det är den samlade effekten av en omgivning som i mina öron verkar vara full av förmaningar om att "borde du verkligen" och "det är inte bra att" och "gravida ska inte" det ena eller det andra. Det är inte ens alltid människor som säger sakerna till mig, det kan vara saker jag läst om i tidningen, eller andra gravida som oroar sig för sin egen skull. På något sätt har jag utvecklat en känslighet, och nu blir jag alldeles stel av irritation så fort jag hör någonting om saker som är bra eller inte bra att göra.

Så här kommer min lista, över saker man faktiskt alldeles visst får göra som gravid. I alla fall under normala omständigheter i rimlig mängd. (Precis som i vanliga livet, alltså.)

Man får alltså (faktiskt!!!) till exempel:

* Simma bröstsim.
* Bada bubbelbad.
* Bada i havet.
* Äta räkor.
* Äta lakrits.
* Äta jordgubbar.
* Äta sushi - inklusive den råa laxen.
* Få massage.
* Ha sex.
* Ha sin laptop i knäet.
* Jobba.
* Dricka (alkoholfritt) rödvin.
* Äta mediumstekt nötkött.
* Sola.
* Gå på konsert.
* Färga håret.
* Klippa håret.
* Flyga.

Och en massa andra saker som jag inte kommer ihåg just nu men som människor till min enorma irritation ängsligt undrat om det verkligen är bra att jag gör, de senaste åtta månaderna. Och ja, det är det!

Därför att gravida är också människor. Därför att gravida har också ett liv. Därför att gravida har också en hjärna, och ett omdöme, och en förmåga att läsa innantill.

Och alldeles särskilt så har jag allt det där - det är fullt möjligt att alla andra som blir på smällen blir skitkorkade och tappar allt vad omdömesförmåga heter. Inte för att jag tror det, eller för att det verkar så, men det är ju möjligt. Men jag vet att det inte är så för mig, och därmed behöver jag inte råd och tips om vad jag bör och inte bör göra. Jag är jag och mitt liv är mitt, och jag äter vad tusan jag vill, dricker vad tusan jag vill, och badar i vad tusan jag vill. Så det så.

(För att inte tala om att jag har sex hur tusan jag vill. Men det är det faktiskt färre som ifrågasatt. Förmodligen för att jag inte berättar något om det.)

Som sagt. Lite irriterad...

Min goda vän Trollmor sammanfattade sin åsikt i frågan på ett bra och koncist sätt: "Rök inte, drick inte, hoppa inte bungy jump. Räcker inte det?" Jag håller med henne, med tillägget att jag tycker att det är lite schysst att följa livsmedelsverkets rekommendationer angående matvanor också, och eventuella rekommendationer från barnmorskor och läkare. Men det sistnämnda är ju högst individuellt, och anpassat till situationen, ingenting som kan ges som allmänna råd.

Jag tror dels att det är vanligt att folk missar vad som gäller vid amning och vad som gäller vid graviditet, som exemplen med räkor och jordgubbar, som kan vara en grej att fundera på om barnet får en massa utslag när man ammar, men som inte alls är dåligt för foster. Eller att de missar skillnaden mellan foster och spädbarn - spädbarn mår inte bra av att bada bubbelpool, det är för varmt och för mycket klor i vattnet. Men alltså, under graviditeten är det stängt upp i livmodern. Det är stängt. Hur skulle det annars se ut, liksom?

Eller att saker som eventuellt kan ge vissa negativa biverkningar uppfattas som helt förbjudna, som uttalandet från en barnmorska som jag läste i en tidning att "gravida ska inte sola". Grejen är den att hormonerna under graviditeten kan ge upphov till pigmentförändringar om man solar, så att man med otur kan få pigmentfläckar. Det är inte farligt. Det är bara möjligen missklädsamt, om man bryr sig om sånt. För mig är skillnaden milsvid mellan "kan ge upphov till pigmentförändringar" och "gravida ska inte". Vad hände med det personliga valet? Vad hände med ett informerat beslut? Jag kanske älskar att sola, och skiter i pigmentförändringar - vadå "gravida ska inte"??? Samma sak gäller för övrigt att färga håret - hormonerna kan ge intressanta resultat. Men det är inte farligt för fostret - möjligen ska man inte jobba med det på heltid i dåligt ventilerade lokaler, men återigen, det är ju en helt annan sak.

När det gäller lakrits kan det i stora mängder bidra till högt blodtryck, vilket så klart inte är bra för någon - gravida eller inte gravida. Men det är i stora mängder, det. Det kan också möjligen bidra till sammandragningar och förvärkar, men det är rimligen bara relevant under vissa delar av graviditeten, och om det är något som är ett problem för en. Många känner aldrig av något sådant innan förlossningen, oavsett hur mycket lakrits de äter. Eller ananas, för all del, som tydligen ska ha en liknande effekt - på vissa.

Men det är så lätt att ta sin egen upplevelse och generalisera den till en norm. Och det gör mig så trött. Vad är det för fel med nyanser? Vad är det för fel med "å ena sidan, å andra sidan?" Varför kan folk inte ta med all information, inte bara Aftonbladets löpsedel, när de vill berätta något?

En del av exemplen i min klagosång kommer från goda vänner, och jag menar inte att hacka på er! Det är inte specifika råd eller tips som irriterar mig - det är den samlade effekten som blir tärande.

För det går ju inte att värja sig. Det går inte att bara rycka på axlarna och säga "Jaså, säger du det?" och sen göra som jag vill i alla fall, utan att fundera på saken. Det går inte - för det handlar om mitt barn. Det handlar om det jag är mest rädd om i hela världen, mer rädd om än jag varit om något i hela mitt liv, och som jag vill så oerhört väl. Varje råd, tips eller förmaning innehåller ju ett outtalat hot - "för annars kommer din bebis må dåligt". Och då går det inte att ignorera.

Det går inte att göra något annat än att utvärdera hotet, till fullo och i detalj, innan jag kan återgå till att äta min oxfilé, simma i havet ellet njuta av mina jordgubbar. Och medan jag utvärderar fylls jag av skam och oro, och min upplevelse blir förstörd. Och eftersom varje sådan grej, hur ounderbyggd och fånig den än är, ger mig oro och kräver att jag, åtminstone inför mig själv, motiverar mina handlingar, så blir den samlade effekten tröttsam. Tröttsam - och i slutänden väldigt irriterande.

För jag är ju påläst. Jag är ju informerad. Jag har anpassat mitt liv efter vad som är bäst för fostret, och följer alla råd som är underbyggda med forskning och vetenskap. Det är väl det att jag tycker att det borde räcka - att jag inte dessutom ska behöva försvara en massa andra saker, som jag inte tänker ändra på.

Nu är det bara några veckor kvar av graviditeten, så min irritation över detta kommer av naturliga skäl snart gå över. Men jag anar redan nu att detta bara är början. För om det finns så här mycket råd och tips om allt jag måste göra och absolut inte får göra som gravid, när bebin ändå är gömd inuti min mage - hur tusan kommer det inte att bli när vi väl är föräldrar?

Det är bara att utrusta sig med tålamod, misstänker jag - alternativt börja kräva forskningsrapporter från alla som kommer med goda råd...

7 kommentarer:

Gealach sa...

Det där med hemska förlossningsberättelser är lite intressant. Har varit med om stunder i fikarummet på jobbet där mina kollegor som har barn (gärna damer i 45-50-årsåldern, inte de yngre som nyss fått barn, märkligt nog) försöker övertala mig att jag visst vill ha barn, egentligen, och går på om att jag verkligen borde... För att i nästa stund försöka överträffa varandra i läskiga berättelser om förlossningar. Tack, nu blev jag ju ännu mer lockad, eller nåt... :-)

C sa...

Mmm, pedagogiken i sådant är lätt tveksam...

Överhuvudtaget känns det kontraintuitivt att övertala någon som inte vill att den borde ha barn - är inte det bara dumt? Barn borde man inte skaffa förrän man inte kan låta bli, liksom.

Samma sak, för övrigt, med husdjur, partner eller villa. :-)

Sara Johansson sa...

Jag känner så mycket igen mig i din irritation. Känner mig dumförklarad när folk från höger och vänster talar om vad som är bra och inte bra att göra/inte göra etc. Orkar inte gå in och försvara mig utan blir för det mesta bara tyst. Just nu är åsikterna som starkast och intensivast från mina vänner som precis fått barn. "Ett litet tips är..." "Du vet väl att det är viktigt att skölja frukten innan du äter den?" osv. Jag önskar också att människor kunde se mig som klok och som vet vad som är bäst för mig och mitt barn. Om det inte handlar om uppenbar misshandel förstås, men det är inte aktuellt i mitt fall. Jag är så påläst om graviditet och förlossning att min terapeut tom sagt att nu får du sluta läsa och börja leva efter sunt förnuft istället.

Kanske ska jag börja bita tillbaka. Försöker ibland argumentera emot men blir bara överöst med ännu mer råd och åsikter så det funkar inte så bra. Något tips hur man ska göra?

C sa...

Har inte heller några tips - tror inte att det egentligen hjälper att skriva arga utläggningar på sin blogg heller... :-) Möjligen att fråga "hur menar du då?" eller "varför det?" om det är något som låter helknasigt eller överdrivet.

En god vän brukar säga "diskutera aldrig med amatörer - de har alltid rätt", och det är lite tröstande. Och att tänka att de menar väl och vill väl och förmodligen inte egentligen tycker att man är dum i huvudet - även om man undrar ibland...

För mig har det hjälpt att läsa på, så att jag i alla fall _vet_ att jag gör rätt när jag äter sushi och inte ber om att få mitt nötkött sönderstekt på restaurang. Om jag vet att mina beslut är väl underbyggda och har lagt mig på en risknivå som känns bra för mig, så är det lättare att stå ut med goda råd och förmaningar.

Fast jag började gråta för några veckor sedan, när jag och AB var ute på lunch och hon undrade om det verkligen var bra att jag åt räkor, för hon mindes inte vad som stod på livsmedelsverkets lista. Så man kan ju alltid ta ut frustrationen på sina närmaste - eller nåt...

Kaxiga mamman sa...

Du har helt rätt - det här är bara början! Och även om det är irriterande, så är det ett sundhetstecken. Barnet är inte bara ert, det är vårt också även om det är ni som fått förmånen att ha huvudansvaret, och ni som har rätten att bestämma vad som är bäst för er. Och även om det är irriterande, så är det ett bevis på omtanke.

Mitt bidrag på listan över Saker Man Inte Borde Göra är, om övriga läsare är intresserade, den om massagen. Jag var också påläst om vad som var bra eller inte, men inte förrän jag satte mig i en massagefåtölj i sjunde månaden fick jag veta att detta kunde påskynda förlossningen, och att massörer oftast inte alls tar emot höggravida om det inte verkligen är dags för födsel.
Så vad gör man som väninna när man hör att en höggravid, men inte riktigt fullgången, polare njuter av massage? Varnar! Vad gör man om man ser henne klunka rödvin och inte vet att det är alkoholfritt? Varnar! Vad gör man om man ser henne på väg upp till bungyjumplyftkranen?
Okej, där borde det sunda förnuftet sätta stopp, men det finns så många lurigheter som man inte har en aning om hur mycket man än har läst. Och hur irriterande det än är, så känns det bättre för mig som medmänniska att varna en gång för mycket. Åtminstone när jag fått från yrkeskunniga människor att mina varningar är befogade.

C sa...

Jo, det är ju det jag försöker komma ihåg - att det är ett bevis på omtanke... :-)

Jag tror ju det, också, och som sagt, det är inte de enskilda råden som är problemet - det är den samlade effekten. Varje välmenande människa för sig har jag inga problem med - åtta månader av det har blivit lite påfrestande, däremot.

Men sen undrar jag också om jag inte har mina egna skäl att vara extra känslig - känns som om det kan bli ett alldeles eget blogginlägg.

Miss F sa...

Jag har följt livsmedelsverket och har någon ifrågasatt det så har jag hänvisat dit. Bara undvikit det allra mest bevisat farliga. Typ opastöriserade saker, alkohol, nikotin, charkprodukter med kort datum och insjöfisk.

Jag tror varken mamma eller barn mår bra av att man bli hysteriskt petnoga. Så länge man inte överdoserar något så är det ju lugnt.
Vad beträffar intaget under amning så gäller nog samma sak för mig där. Märker jag att mitt barn får utslag av att jag äter jordgubbar så är det ju inte det jag kommer äta dygnet runt. Sedan kommer jag att ta hänsyn till livsmedelsverket även här och använda mig av mitt sunda förnuft. Jag måste lita på det sunda förnuftetannars kommer jag bli galen. Fötterna på jorden liksom :)

Man tar till sig så mycket man känner att man orkar och sedan får man filtrera och hoppas på att respektive rådgivare inte tar illa upp.