onsdag 12 januari 2011

Inskolning dag 2

Inskolning är rätt jobbigt. Särskilt för mamma. Fast rätt så för Signe också, som är glad hela tiden men sen sover två och en halv timme istället för en och en halv efter lunchen. Det där med att sova på dagis har vi skippat än så länge, vi var inne och vände i vilrummet idag men gick ut igen när Signe tydligt visade att det inte var något för henne.

Och så länge Signe inte kan vara mer än en meter ifrån mig (eller snarare, inte släpper mig mer än en meter bort innan hon hämtar mig igen) så kan jag inte smita iväg och dricka kaffe. Och då får jag inget kaffe! Kris och katastrof och huvudvärk. Så vi har gått hem efter lunch, för då får Signe sova i vagnen och jag får dricka kaffe...

Hur AB ska klara det imorgon när jag ska till läkare och hon vara inskolningsmamma vet jag inte. Kaffetermos, kanske. Jag vet inte heller hur hon ska klara tjugo ungar i olika åldrar som säger "Va? Men du är ju inte Signes mamma! Hon var här igår!". Jag tycker lite synd om henne. Men inte tillräckligt för att vilja byta. Imorgon är jag ledig! Yey!

Och så är jag så glad för amningen. För det är tio minuter som Signe kan slappna av och fokusera inåt och vila lite, i sitt myckna springande. Det är händigt det där, att man måste titta inåt och ligga och fnula med sin filt medan man ammar. Det är nog det enda som kan få henne att chilla lite. Annars leker hon i 30 sekunder i taget med varje rolig grej hon hittar, i ett hysteriskt tempo. Med mamma i ett kort koppel bredvid.

Så, förskola är roligt. Frågan är hur sjutton det ska gå till att hon ska köpa att vara där själv utan mig? Men det visar sig väl.

3 kommentarer:

Nickan sa...

Du ska se att AB gör succe...Tänk att ha två mammor! Vilken lyx!

Kaxiga mamman sa...

Jag avskydde inskolningen, den enda dag jag var där! Rune fixade resten. Nu tycker jag att det är trevligt att stanna kvar en stund när vi hämtar våra barn, och prata lite med de andra barnen och pedagogerna, men det är en kort stund och nu vet jag vilka alla är.

Rouva sa...

Det kommer att gå jättebra! Både för AB imorgon och för Signe så småningom på dagis utan någon mamma. Det är bara att ta det sakta och när man väl bestämt sig att idag är dagen då jag ska gå iväg en stund, inte ändra sig för att man själv tycker det är jobbigt.