torsdag 6 januari 2011

Kyckling och snö

Svärmor fyllde år häromdagen, och eftersom hon årets övriga dagar sköter all matlagning åt alla i hushållet (faktiskt i det närmaste bokstavligen) så är det tradition att gå ut och äta på restaurang den dagen. Tydligen det enda sättet svärisfamiljen kommit på som inte innebär att svärmor gör middagen... Detta år kunde dock inte ABs syster, och Signe är ingen höjdare på restaurang i praktiken. Så istället skulle det bli hämtmat och fin middag hemma.

Så svärfar passar på att plocka upp en grillad kyckling när han ändå är och handlar. Det tyckte han var ett bra sätt att fira svärmors födelsedag och göra så att hon inte behövde laga mat. En grillad kyckling. Till fyra personer och en hungrig bebis.

För att duka, göra förrätt, koka ris och göra sås och tillbehör, det är ju inte jobbigt alls. Eller nåt.

Han har inte alltid alla hästar hemma, den mannen. Hon såg rätt sur ut, ärligt talat. Och jag vet att jag var det, och skämdes gjorde jag också.

Nå, vi köpte thaimat hem dagen efter istället, och det blev hon rätt nöjd med. Men i alla fall. En grillad kyckling.

Signe fortsätter med sitt stora rit-intresse, och det snöar mer och mer. Allt som vanligt, således. Jag gillar slöa jul-lov!

1 kommentar:

Kaxiga mamman sa...

Påminner mig om en dag då jag skulle jobba på ICA till halv tio på kvällen. Jag bad min exman att fixa något gott till mig, att ha färdigt när jag kom hem. Hans föreställning om att fixa något gott, var att kolla skafferi och kyl och konstatera att det fanns både knäckebröd och bregott hemma. Gissa om jag blev besviken! Knäckebröd i all sin ära, men jag hade nog bespetsat mig på något annat...