måndag 30 november 2009

Varför är det bara jag som bär i sjal?

Nu har jag varit på öppna förskolan två gånger, med ca 30 bebisar varje gång, och idag på teorilektion med babysimmet, där jag såg kanske åtta bebisar. Samtliga gånger är jag den enda med bärsjal. Den enda.

Vad är det som är så himla händigt med barnvagn? Är det jag eller alla andra som missat något?

Alltså, uppenbart är ju fördelen att man slipper bära ungen. Det säger sig ju självt. Och har man gjort kejsarsnitt eller har ryggproblem eller annat strul så är ju det en stor grej. Men majoriteten måste ju i alla fall vara friska, och de flesta ungar är ju inte jättejättestora. Signes fem kilo gör liksom inte sådär jättemycket till eller från, när hon sitter nära kroppen och jag bär med hela ryggen.

Sen tänker jag att jag kanske skulle tyckt mer om vagnen om den inte stod i källaren. Som det nu är bär vi ner Signe i mjukliften till vagnen, och baxar sen ut vagnen genom källardörren. Hade vi en stor hall på nedre botten hade det såklart varit lättare.

Men ändå. Alla kom kånkande på stora stora grejer att ha ungen i, som ska bäras med en arm utsträckt från kroppen. Det är ju inte bekvämt alls. Och inte sjutton vill ungarna ligga där sedan, de vill ju komma upp i famnen så fort de kommer in. Signe satt på min mage hela tiden hon, med fördelen att jag hade två händer oavsett om hon kände för att vara vaken, leka, gosa eller sova.

Och hon hade mycket mindre kläder än de andra ungarna. Hon sitter ju mot min kropp, med mina ytterkläder ovanpå sig, så när jag klätt av mig har hon också bekväm temperatur. Ja, en mössa har hon förstås, men det är ju relativt lite jobb att dra av den.

Det främsta argumentet är i alla fall att det ska mycket till för att Signe ska gilla vagnen. På helt rätt humör har hon köpt det några gånger, men annars gallskriker hon. Och det hon vill då, det är att komma upp i famnen. Och det jag vill när hon är missnöjd, är att ta upp henne. Om jag då inte har sjalen, så står jag där med en missnöjd unge i båda händerna, och en bökig vagn som jag inte kan flytta. Hon kanske skriker i sjalen också, men då vet jag i alla fall att jag gjort det grundläggande och att hon inte skriker av ensamhet eller otrygghet. I vagnen är hon ju en meter bort, och där vill jag inte ha henne när hon är ledsen.

Är det bara jag som får ont i magen av att bebin skriker i vagnen? Är det okej med alla andra? Eller är det bara Signe som nånsin blir ledsen i vagn? Jag menar, jag skulle ju inte låta henne ligga kvar och vara ledsen på golvet, eller i babysittern, eller i sängen - varför förväntas jag göra det i vagnen? Min mamma tycker att vi ska vänja henne vid den, underförstått att det gör väl inget om hon gråter lite där, vi finns ju precis bredvid. Men jag vill inte finnas precis bredvid, jag vill hålla henne nära och vagga henne om något är ledsamt. Jag kan inte alltid fixa det ledsamma, men jag kan i alla fall alltid finnas där med henne. Enda gången jag inte lyfter upp henne är i bilen, eftersom det vore olagligt för att inte tala om skitkorkat. Men det gör ont nog.

Så jag fattar inte. Varför använder alla alla alla barnvagn? Jag hade inte tyckt det var ett dugg konstigt om hälften av ungarna åkte vagn. Eller rentav två tredjedelar. Men alla? Varenda en? Mysko. Har jag missat något grundläggande, eller är jag ovanligt smart? Eller har vi en konstig unge?

5 kommentarer:

Gealach sa...

Nu har ju jag ingen erfarenhet av något av alternativen, men jag tänker mig att en sjal skulle paja rygg och axlar för mig totalt, och i en vagn kan jag dessutom lasta väska och shoppingkassar och allt vad det nu kan vara. (Plus att det finns galet snygga barnvagnar som jag gärna skulle ha om det blev aktuellt... *fniss* )

Anonym sa...

Det finns 2 fördelar med vagn mot sjal som jag ser det.
1. Du kan förvara andra saker än barnet i det. Den extra blöjan i fickan blir ganska snart betydligt mer saker, speciellt om man ska vara borta halva dagen. Matkassar är ett annat exempel.
2. När du är ute och handlar kläder till dig själv kan du faktiskt prova tröjan i butiken utan att väcka barnet som sover i vagnen. (Och sover barnet i vagnen kan h*n ju sova vidare utomhus, även när du vill gå in. Dock ej på shoppingturer då utan mera hemma. :P )

I stockholm finns fördelen att du åker gratis buss med vagn men inte med sjal... men det gäller bara där...

Ovan fördelar förutsätter självklart att barnet trivs i vagnen. Visst kan ni träna Signe att gilla vagnen, men jag tror att ni redan gör på helt rätt sätt. Inte genom att låta ligga och gråta utan genom att prova på då och då och när det blir otäckt, ta upp henne. När hon vill och är mogen blir det som med sovandet i stort, helt plötsligt funkar det.

Ryggar pajar nog lika mycket med vagnar som med sjalar, om inte mer, så som man måste baxa dem uppför trappsteg, in och ut genom dörrar (förvånansvärt många butiker har ett halvt trappsteg upp/ner in i butiken), in och ur bussar, in och ur bilar...

Jag använder både och, beroende på vad jag ska göra. Shopping-> vagn, marknad->sjal. Vägpromenad->vagn, skogspromenad->sjal. Bar dotra 2,5 år senast i sjal i augusti, ca 3 km och jag hade kunnat fortsätta utan problem. 14 kg på magen i sjal är betydligt lättare än en lajvpackning på ryggen. ;)

Nickan sa...

Det var inte många procent sjalande inte.
När mina var små så hade ju inte sjaltrenden kommit till norden än, utan det var babybjörn isf.
Jag pallar överlag inte att konka på barn så långa stunder utan att få ont i ryggen och som tur var gillade mina barn vagnen.
Jag tror faktiskt att de allra flesta barn gillar att ligga i vagnen, vilket antagligen är den stora förklaringen till din upplevelse. Signe gör inte det och då passar ju sjalen super för er.
Jag tycker vagn är mkt praktiska om man bortser från när man måste upp för långa trappor.
Man får plats med massa saker, min stora handväska brukade jag säga. Barnet sover skyddat och ostört oavsett om man fikar, prommenerar, shoppar, kommer hem till nån osv.
Är man på ställen där man inte kan ta in vagnen passar det ju mindre bra förståss.
Sen har ju även vi mammor olika mkt närhetsbehov. Jag vill ha min egen kropp för mig själv ibland och föredrar därför vagn när man tex ska sitta och fika på stan osv och barnet ändå sover. Ingen AP här inte...;)Barn och mor får komprimissa lite.
Jag vet ingen som direkt låter barnet ligga och skrika i vagnen heller...möjligen nån halv minut medans man klär på sig och det krisar när man ska ut...om man vet att barnet somnar sött så fort vagnen börjar rulla...vilket ju är det vanligaste.
Så självklart ska ni inte träna henne att gilla vagnen genom massa skrik.

Nickan sa...

Sen kan jag tipsa om http://www.sjalbarn.se/ om du inte hittat dit än.

Miss F sa...

Vi har använt både ock, men har sakteliga börjat gå över mer på vagn eftersom han sover bättre där och för att jag inte orkar bära honom i sjal så långt som jag orkar rulla honom i vagn. Eftersom jag inte har körkort blir det en herrans masa rullande och min rygg skulle paja totalt av lika mycket bärande.

Viktor älskar sin vagn och somnar gott dr. Han ligger även gärna där när han är vaken och nöjd och tittar på världen som susar förbi.

Sedan är jag nog lite som Annika att jag inte gärna har honom på mig hela tiden. Jag lämnar honom med glädje till sambon när han kommer hem för då är mitt närhetsbehov mer än mättat.

Antar att man väljer vad som passar en själv bäst. Under julhelgen skall han bara få åka pulka. Ännu ett sätt att frakta barn.